Redemption: Frozen in the Moment - Live in Atlanta | FESTIVALPHOTO

Redemption: Frozen in the Moment - Live in Atlanta

Review125_redemption-frozen

Redemption: Frozen in the Moment – Live in Atlanta 7p
InsideOut/Border

Namnet Redemption är till skillnad från musiken ganska intetsägande. Bandet består av; gitarristerna Nick van Dyk och Bernie Versailles (AGENT STEEL), basisten Sean Andrews, keyboardisten Greg Hosharian, trummisen Chris Quirante och FATES WARNING-sångaren Ray Alder. Nick och Ray möttes 2000 Nick bad Ray producera hans projekt. Bandet bestod då av Nick och Bernie samt musiker från bl.a. SYMPHONY X och TARAXACUM. Debutskivan släpptes 2002. 2007 spelade REDEMPTION i sin nuvarande form på ProgPower USA och här är resultatet med lite bonusar.
Jag tror inte att bandnamnet REDEMPTION är så välkänt. Det är synd för bandet levererar verkligen. Bernie Versailles imponerar på gitarr, lika imponerande är rytmsektionen basisten Sean Andrews och trummisen Chris Quirarte. De imponerar utan att låta poppigt tillgängliga nog för att låtarna ska sätta sig, publiken i Atlanta verkar hålla med. Gitarrsolona har ett härligt flyt och bandet verkar, som vanligt med progressiva band, verkligen fokuserade på att spela, som om publiken inte fanns. Mitt frågetecken är tyvärr Ray Alder, FATES WARNING eller inte. Han låter tröttast och känns inte alltid helt tonsäker. Liksom många i publiken verkar ha varit så var jag också förväntansfull. Vem minns inte skivor som ”Perfect Symmetry” och ”Parallells”? Trots mitt tvivel så levererar bandet till 80% och får med sig den kräsna publiken. Bonusarna är roliga nog och videon lagom konstnärlig. Inte illa - som helhet.

Track list
Treads Bleed Me Dry Nocturnal Memory The Suffocating Silence Release Fall on You Sapphire The Death of Faith and Reason

Bonus Material Bleed Me Dry (Video) Photo Tour Diary incl. Previously Unreleased 11-minute Instrumental Track