Flashback of Anger: Splinters of Life | FESTIVALPHOTO

Flashback of Anger: Splinters of Life

Review128_Flashback_Of_Anger

Flashback of Anger: Splinters of Life 6p
Limb Music/Border

Italienarna FLASHBACK OF ANGER lever ut sin skolpojksdröm – enligt infon. Inga dåliga drömmar då infon jämför dem med bl.a. DREAM THEATER och SONATA ARCTICA. Italiensk prog metal alltså, men i vilken division?
Från ingenstans till första riktiga låten ”All I Have” är det absolut längre än mellan skolgrabbarnas replokal och kvarterspuben. Gitarristerna Giulio Cercato och Matteo Bonini låter riktigt hyfsat och Alessio Goris (även sång) och Emanuele Giorgettis Keyboards (livekeyboardist åt GAMMA RAY)sitter precis där de ska. Sången låter allt utom brittisk om än sången har sina SARACEN-moments. ”Time Can Answer” är en komplex låtsom egentligen bara skulle behöva en bättre engelsk accent. Dessutom har den ett litet RAINBOW-parti. Även smeksammare låtar ger de sig på, ”Stars” smeksamma gitarr och överdådliga pianospel gör att den närmast kan kvalificeras som rock. Men bandet låter helt ok och småtight, så även i något mer tempofyllda ”A Void within Me”. Titellåten är en av de tyngre, typisk för genren men ganska varierad. Röstexperiment, tempoväxlingar och ett varierat trummande håller mitt intresse vid liv. Det körliknande partiet visar upp sångaren Alessio Goris i ett annat ljus – lite Loa Falkman i ”Symfoni”. Riktigt lugnt eller riktigt rivigt verkar passa bandet bäst. Melodi i refränger och bra spelteknik genomsyrar denna CD. De släpper loss sin symfoniska ådra särskilt i slutet med ”Off with My Heart” och ”Flashback of Anger”. Detta är en helt ok debut men de behöver sikta in sig lite mer med låtmaterialet och lite uttalslektioner skadar inte heller.

Track list
By the Gates of My Dreams
All I Have