The Embodied - Embodied | FESTIVALPHOTO

The Embodied - Embodied

Review1312_Embodied

Embodied tar steget ut I världen.

Det är med stor nyfikenhet som jag sätter I Jönköpingsbandet Embodieds debut cd I spelaren! Jag har följt bandet under några år och sett utvecklingen, och jag kan direkt konstatera att debuten inte är något hastverk. Embodied killarna har verkligen gjort ett genomarbetat album, man presenterar 10 låtar och inte en enda av dom känns onödig, att man menar allvar understryks av att man valde King Diamond gitarristen Andy LaRocque som producent. Andy har verkligen styrt upp produktionen och fått till ett sound som passar Embodied som handsken. Inledande “As I Speak” fastnar omedelbart I skallen med sin medryckande melodi, “Dead Man Walking” forstätter I samma stil, Sångaren Marcus Thorell presterar mycket bra sånginsatser på samtliga spår, även om han bitvis inte når dom allra högsta tonhöjderna. Gitarristerna Jonathan Mårtensen & Christoffer Melin lägger feta gitarrmattor och blytunga riff kombinerat med vackra melodiska solpartier, och trummisen Axel janossy & Basisten Agust Ahlberg bildar en solid grund att stå på. Musikaliskt så har Embodied hämtat inspiration från både från den Amerikanska heavy metalen, man hör spår av band som Riot, Amored Saint, Overkill mfl, men även dödsmetall som tidiga In Flames & At The Gates lyser igenom. Som helhet då kan man konstatera att Embodied tagit första steget från den lokala musikscenen ut I världen, kort och gott, det här är en förbannat bra debut skiva! Det är kvalitet som kommer att vara. Ebodied är en klar lysande stjärna på metal himmelen!

Tracklist:

1. As I Speak
2. Dead Man Walkin