Great White: Rising | FESTIVALPHOTO

Great White: Rising

Review135_Rising

Great White: Rising 4p

Skiva nummer elva från Los Angeles stoltheter, live- och samlingsalbum borträknade. GREAT WHITE bildades 1978 och den självbetitlade debuten släpptes 1984. Då var de hårdare och nästan metal. Med åren har de blivit allt bluesigare. Idag är de tyvärr mest omtalade för eldsvådan på en spelning på Rhode Island som kostade gitarristen Ty Langley och ytterligare 100 personer livet. Idag är sångaren Jack Russell och gitarristen mark Kendall kvar ifrån första lineupen, men även trummisen Audie Desbrow och gitarristen/keyboardisten Michael Lardie har varit med länge. Ny i bandet är basisten Scott Snyder.
De tuffar på i bästa ”Hooked-stil” (1991) i inledande ”Situation” och ”All or Nothin´”. Det känns faktiskt som förr omedelbart. ”I Don´t Mind” ändrar tempo och känns mer vuxen än de två tidigare och bluesigt rivigare låtarna. ”Shine” har ett självklart gammalt riff och trots alla stämmor och mjukheter så rockar det. ”Loveless” slår sig in och fastnar i minnet den också. Men många låtar känns som om jack utnyttjar sin talang till att göra folklig amerikansk rock mellan BRUCE SPRINGSTEEN (text) och TOM PETTY (musik) fast utan inspiration. Känslan i magen är närmre stentråkiga ”Revisiting Familiar Waters” (coverskivan) än gamla goa stunder som ”Street Killer”, ”Face the Day” och ”Congo Square”. Mot slutet av skivan kan inte ens de goa texterna rädda GREAT WHITE. Dessutom avslutar de med en cover på ROLLING STONES. Covers måste de upphöra med omedelbart om det ska bli fler skivor. Detta var ingen rolig historia för en som jag som hört de flesta av bandets skivor.

Situation All or Nothin´ I Don´t Mind Shine Loveless Is It Enough Last Chance Danger Zone Down on the Level Only You Can Do My Sanctuary Let´s Spend the Night Together (ROLLING STONES cover)