Ethan Brosh: Out of Oblivion | FESTIVALPHOTO

Ethan Brosh: Out of Oblivion

Review146_Out_of_Oblivion

Ethan Brosh: Out of Oblivion 8p
Magna Carta/Border

Infon sager; “Trendkrossande arenarock för instrumentalfreaks”. Det låter lovande! ETHAN BROSH har ett tiotal år bakom sig i branschen. För att få uppmärksamhet har han en hel del kända gäster; George Lynch (ex DOKKEN, LYNCH MOB), GREG HOWE och JOE STUMP. Trummorna sköts av Mike Mangini (EXTREME, STEVE VAI), tre basister med verkar och keyboardisten Yuval Golibroda. Som om inte det räcker så har omslaget gjorts av Derek Riggs (IRON MAIDEN) och producerat har välkände Chris Tsangerides gjort.
Inledande ”The Hit Man” är Ethans egen favorit, och det är onekligen en lättsmält uppvisning i teknik. ”Night City” har varit inspiration till omslaget enligt infon, och det är fortfarande lättlyssnad teknisk uppvisning. Sedan kommer Gerorge Lynch in i handlingen. ”Downward Spiral” är en låt som får mig att önska att han var kvar i DOKKEN. Det låter precis som det bandets glansdagar, och det är bara positivt. Men tro för den skull inte att Ethan inte kan prestera själv. Alldeles för korta ”Blast Off” bevisar motsatsen och hade utan problem fått vara dubbelt så lång. JOE STUMP medverkar i ”Ancient Land”, ännu en gitarrist som skulle ha blivit rik och berömd om han debuterat 1983 i stället för 1993. En annan sida av Ethan hörs i ”Illusions”, en sydländsk, dansant och varm ådra. Några låtar är starkt påminnande om TONY MACALPINE på ”Maximum Security”. Både ”In a Sentimental Mode” och duellen med GREG HOWE ”Blade Runner” hade platsat i MACALPINES tidigare produktion. Avslutningsvis ger Ethan sig på Bach, både i ”Prelude No 4” och i Bachinspirerade ”Affliction”. Ethan har ett tänk som skulle ha gjort honom stor på 80-talet; enorm melodikänsla och bländande teknik. Däremot har han inte något definierbart eget sound. Men han gör mycket rätt så instrumentalfans med en böjelse för 80-tal bör kolla in denna skiva.

Track List The Hit Man Night City Downward Spiral Blast Off Ancient Land Illusion In a Sentimental Mood Blade Runner Last Hope Bach Prelude No. 4 Affliction