Nightrage: Wearing a Martyr´s Crown | FESTIVALPHOTO

Nightrage: Wearing a Martyr´s Crown

Review150_Nightrage

Nightrage: Wearing a Martyr´s Crown
Lifeforce/Sound Pollution

Svensk-grekiska NIGHTRAGE har tre skivor bakom sig. Bandet består av bandledaren och gitarristen Marios Iliopulos (ex. HUMATION), övriga är sångaren Antony Hämäläinen (BURN YOUR HALO), gitarristen Olof Mörck (DRAGONLAND), basisten Anders Hammer (ex. DISDAIN), och trummisen Jo Nunez (SUICIDE OF DEMONS).
”Shed the Blood” drar igång på ett välproducerat och 90-talistiskt tungt sätt. Gitarrljudet kan inte sägas vara stereotypt dödsmetall. Olof har jag sett spela och vet att han är duktig. Antonys röst fungerar i en sorts cross-over mellan hårdrock och döds. De jämförs med bl.a. DARK TRANQUILITY och SOILWORK i infon, jag tycker spontant bättre om NIGHTRAGES blandning. De känns mer lättlyssnade för en person som inte lyssnat aktivt på dödsmetall sedan 1992. ”Collision of Fate” fortsätter att blanda och ge mellan metal och döds, de avslutar t.o.m. lite akustiskt med spansk gitarr. Blandningen av vältriggade trummor, dödsgrowl och metalriff fortsätter i ”A Grim Struggle”. Låten har en positiv text om att inte tappa sina drömmar i det dagliga slitet. Titellåten varierar sig och har skivans snällaste riff. Det mjuka mellanpartiet känns helt naturligt och ger låten karaktär. Samtidigt känns det lite tveksamt med growl, för första gången på skivan. En annan riktigt bra låt är ”Futile Tears”, lite smittsam helt enkelt med alla åttiotalsriff. Faktum är att ”Wounded Angels” är lika trevlig, undrar hur låtarna hade låtit med vanlig sång. Till skillnad från många i genren imponerar NIGHTRAGE. Med avslutande instrumentala ”Sting of Remorse” slutar det faktiskt mer imponerande än de började. Rekommenderas starkt.

Track List Shed the Blood Collision of Fate A Grim Struggle Wearing a Martyr´s Crown Among Wolves Abandon Futile Tears Wounded Angels Mocking Modesty Failure of All Human Emotions Sting of Remorse