Strings 24: S/T | FESTIVALPHOTO

Strings 24: S/T

Review153_Strings_24

Strings 24: S/T
Lion Music/Zink

Bakom STRINGS 24 döljer sig gitarristerna Frank Caruso, Stefano “Sebo” Xotta, och Gianluca Ferro. De har lång erfarenhet alla tre, men av olika spelstilar. Sebo är enligt infon väldigt influerad av blandningen GARY MOORE och ZAKK WYLDE, Frank balndar RITCHIE BLACKMORE och YNGWIE MALMSTEEN medan Gianluca är mer proggig. Tillsammans använder de åttasträngade gitarrer för att skapa en spännande mix, därav namnet.
Introt ”Introspective” är en lugn början, kanske för att visa upp att Frank och Luca Pilla inte fuskat med mix och mastering. ”Outraged Dimensions” inleder flyhänt och övergår i tyngd – sysselsätter alla 24 strängarna antar jag. För övrigt är de en blandning av stilar och influenser. Tempot ökar i ”Running in the Wind”, ännu en låt för alla 24 strängarna men inte helt lik någon av de angivna influenserna. Tidiga TONY MACALPINE möter en riktig metalgitarrist skulle jag säga. Vad de lyckas med är att vara fartfyllda, tekniska och lättillgängliga. ”Double D” är mera 80-tal, kanske något GARY MOORE skulle ha gjort under sin storhetstid. ”Schizophrenic Disorders” släpper lös ZAKK WYLDE-tendensen, inget tvivel om den saken. Men inga influenser får stå helt själva utan trion kompletterar varanadra med rykande strängar. 70-talet får sitt i Hammondinramade BLACKMORE-inspirerade ”Remember Blues”. Skivan fortsätter i samma blandade stil och med typiskt italiensk bländande teknik. Genom att blanda och ge klarar de det som många ensamma solomusiker har svårt med; att hålla intresset vid liv hela skivan igenom.

Track List Introspective (Intro) Outraged Dimensions Running in the Wind Double D Schizophrenic Disorders Remember Blues Mystical Thoughts G String Song Psychedelic Flown Besides Nowhere Go Down Peter!