Master castle: The Phoenix | FESTIVALPHOTO

Master castle: The Phoenix

Review167_Master_C

Master Castle: The Phoenix
Lion Music/Zink
LABYRINTH-gitarristen Pier Gonella provar en ny väg med MASTER CASTLE. Övriga i bandet är trummisen Alessandro Bissa (Bix i VISION DIVINE), basisten Steve Vawamas och väl marknadsförda sångerskan Giorgia Gueglio. Målet verkar ha varit att hålla sig utanför förbestämda genrer och göra naturlig musik. Ett unikt sound utlovas, vi får se.

Kvinnliga sångerskor, det är väl ett speciellt ämne inom hårdrocken. Inledande ”Words Are swords” låter fräscht och Giorgia har en behaglig röst. Neoklassisk metal står det faktiskt i infon men varken låtstruktur eller gitarrsolot i öppningslåten befinner sig i den genren. Eurovisionsschlager metal känns mer rimligt som etikett på ”Princess of Love”, fast den är för lång för det (4.25). I mer traditionella ”Space” funkar allt för bandet, kanske för att de har en struktur att hålla sig till. Instrumentala ”My Screams” visar klart mer neoklassiska tendenser och då framkommer Piers fina teknik på rätt sätt. Det blir riktigt soft i närmast kramvänliga ”Lullaby Noir”, kanske för lugnt. Titelspåret är en trevlig historia om hur stark människan måste vara för att överleva. Det är ganska nära den traditionella bilden av neoklassisk hårdrock, om än den kvinnliga stämman sticker ut. Detta blir aldrig tråkigt men det känns inte så metal heller. Känslan av melodifestivalen går aldrig bort, inte heller känslan av att bara varannan låt är helt färdigskriven.

Track List Words Are Swords Princess of Love Space My Screams Lullaby Noir The Phoenix Greed Blade Dawn of Promises Memories Cradle of Stone