Pathosray: Sunless Skies | FESTIVALPHOTO

Pathosray: Sunless Skies

Review179_Pathosray

Pathosray: Sunless Skies

Italienska PATHOSRAY, tidigare N.D.E., har funnits i nio år. Sedan 2006/07 är lineupen; Ivan Moni Bidin, trummor, sångaren Marco Sandron, gitarristen Alessio Velliscig, basisten Fabio D`Amore och keyboardisten Gianpaolo Rinaldi. Intrometal var de första som signade bandet 2006 men sedan 2008 är det Frontiers som ger ut skivorna. 2008 gästade de även ProgPower. Nu väntar ProgPower Scandinavia, är de redo?
Prog är det! Inledande ”Crown of Thorns” vrider sig och broderas ut av samtliga musiker. Spontant känns de som ett latinskt FATES WARNING. Deras italienska arv känns helt klart i varierade ”Behind the Shadows”. Keyboardslingorna sticker ut antingen åt Jon Lord-hållet, eller i riktigt progressiv riktning så att det blir jämförbart med REDEMPTION. Det känns som om soundet hänger mycket på Gianpaolos keyboard och Marcos sång. Det gäller ju att sticka ut positivt bland alla kompetenta band i den valda genren. Berättande och varierade ”Aurora” är en av de intressantaste spåren på plattan. ”Quantic Enigma” blir lite säregen pga. röstexperimentet. I övrigt följer en den föregående låt . PATHOSRAY klarar även lätt smäktande låter, som i ”In Your Arms”. Det blir förstås en hel del vibbar av DREAM THEATERS ”Another Day”. ”Sons of the Sunless Skies” är en tyngre keyboardindränkt historia som är riktigt medryckande trots det valda arrangemanget. Min personliga favorit blir gonattviseplinkiga ”The Coldest Lullaby”, komplett med en duett med SYRADES Klaaire. Lätt klagande och ultraprogressiva ”Poltergeist” lär gå hem på ProgPower Scandinavia. Åtta och en halv minut av musikaliska utflykter och massor av känsla. Men det är helt säkert mest en låt för musiker. Som vanligt med progressiva band gäller det att hitta fans utanför kretsen musiker som lyssnar. PATHOSRAY gör en bra skiva men är än så länge långt mycket spelskickligare än de är lättillgängliga.

Track List Crown of Thorns Behind the Shadows Aurora Quantic Enigma In Your Arms Sons of the Sunless Sky The Coldest Lullaby Perpetual Eclipse Poltergeist For the Last Time