Dead Eye Sleeper: Through the Forests of Nonentities | FESTIVALPHOTO

Dead Eye Sleeper: Through the Forests of Nonentities

Review211_DES

Supreme Chaos Records/SureShotWorx

DEAD EYE SLEEPER består av medlemmar från LEGACY, AHAB och FRAGMENTS OF UNBECOMING. Alla vill de göra mer komplex dödsmetall än i sina ordinarie band. Första livstecknet från detta band kom 2007, och nu får de en chans till att fokusera på arrangemang och struktur. Flera olika sångstilar samt en komplex och mångsidig approach till dödsmetall utlovas. Intressant?

Vilken genre är det här då? Sångaren Sam Anetzberger är en typisk growlare, trummisen Corny Althammer hammrar på i dödsstil medan övriga spelar metal. Lugna mellanpartier säger att DEAD EYE SLEEPER inte är rädda för att experimentera. Inledningen på ”Cage of Immaturity” låter mest progressiv. Rentav lite konstnärligt. När de sticker ut musikaliskt återförs de till huvudfåran av den standardmässiga sången. Det bjuds på lite klar röst också, men sedan inleds ”The Savage Plague” med bästa MONSTROSITY-rösten. På det viset avslutas det inledande kapitlet ”Enclosure”, del ett av tre.

Kapitel två; ”Transformation”, inleds vackert med fiol närmast filosofiskt basspel i ”Metamorphine”. Efter den instrumentala skönheten tar standarden vid i ”Eye Am Glowing Pulse”. Det börjar intressant med djup och atmosfäriska trummor i ”The Sleep”. Men alla instrumentala insatser bleknar bort när sången återkommer. Growl är begränsande i progressiva sammanhang. Låten blir ändå min favorit på plattan. Det körliknande partiet sitter väldigt bra.

Tredje och avslutande kapitlet heter just ”Exit”. ”Enigmatic Conniption” inleder med keyboards som väcker minnen av SOUNDGARDENS ”Black Hole Sun”. Kanske får de till alla ambitioner i det sista kapitlet, mer än i de två andra i varje fall. Konstnärliga ambitioner, violin, atmosfär, kanske något i stil med ett growlande ATHEIST möter det orkestrala sentida ANCIENT RITES tillsammans med en violinist och valfri growlare. DEAD EYE SLEEPER kämpar med att vara nyskapande men når bara målet ibland.

1 st Chapter - Enclosure
I Of Wibes and Lenses
II Cage of Immaturity