Hellwitch: Syzygial Miscreancy | FESTIVALPHOTO

Hellwitch: Syzygial Miscreancy

Review212_Hellwitch

Hellwitch: Syzygial Miscreancy
Displeased Records/Sound Pollution

Ojoj, nu blir det kultigt. HELLWICH läste jag om I Metal Hammer 1990 I samband med att denna skiva släpptes. Bandet startades redan 1984 av patrick ranieri och harry tyler. Första demon ”Nosferatu”, liksom de tre efterföljande finns som bonusmaterial på denna återutgåva. Efter inledningen med ”välkända” skivbolaget Wild Rags, kommer de snart att försöka igen med en helt ny skiva via Xtreem Music. Men nu gör vi en tidsresa istället.

”The ascent” börjar vackert innan bandets gamla ”Nosferatu” i senaste version dundrar loss. Denna den senaste versionen gjordes 1990, med dissonant och snabb gitarr. Patricks sång är av det skräniga men aggressiva slaget . Thrashen de spelade var av klassiskt snitt, Joe ”Witch” Schnessel fick hamra ordentligt bakom trummorna, fast utan dubbeltramp. På sant thrashmanér var denna skiva begåvad med närmast kliniska titlar; ”Viral Exogence”, ”Sentient Transmography” etc. De tekniska inslagen i ”Sentient Transmography” är påtagliga. Patricks gitarr är väl frammixad och det går fort. De lugnar ändå ner periodvis för att få fram det tidstypiska tunggunget. Lite demonröster hinns också med, vilket ger känslan av SLAYER möter NOCTURNUS. HELLWITCH stod inte många band efter när det gällde teknik, tempo och variation. Men de låg på Wild Rags… Den långa stunder demonliknande sången kan dock ha varit ett hinder (t.ex. ”Mordiviral Dissemination”), likaså medlemsbytena. Mitt minne sviker mig inte, de gör en hel del oväntade breaks i musiken, inte minst i ovan nämnda låt. Demolåtarna visar bandets utveckling. Ibland även inveckling då jag gillar den tidigare sången, förutom 84´) bättre. Jag saknar även ”Satan´s Wrath” i mer producerad version, likaså ”Torture Chamber”. Det mesta är trivsamt och bra inklusive DEATH-covern ”Archangel”, Det blir lite många ”Nosferatu-versioner” också. Men allt är snyggt förpackat och återutgivet med känsla av Displeased. Du är inte thrashare innan du har denna skiva i samlingen, bara så du vet!

The Ascent
Viral Exogence
Sentient Transmography