Axxis: Utopia | FESTIVALPHOTO

Axxis: Utopia

Review221_Axxis

Axxis: Utopia
AFM/Sound Pollution

AXXIS har jag två skivor med, debuten ”Kingdom of the Night” och ”II”, från 1989 respektive 1990. Huvudsaken i bandet var även på den tiden sångaren Bernhard Weiss, och hans helt egna röst. Övriga medlemmar har bytts en smula. Keyboardslingorna och melodierna var andra charmpunkter och det ska bli intressant att se hur bandet klarar sitt 20-årsjubileum.

Efter introt ”Journey to Utopia” släpper AXXIS loss med titellåten och… Jo då, de känns igen. Refrängen sätter sig och jag kommer på mig med att gnola på den lite då och då. Jämfört med 1989/90 är det mer hysteriskt, keyboarden driver upp tempot på ett helt annat sätt än för 20 år sedan. Bandet är inte helt intakt men d har utvecklats mycket musikaliskt. De har blivit lite bombastiska och produktionen är minst sagt fet, men melodierna finns kvar. Bernhards röst är fortfarande ljusare än de flestas men mitt intresse minskar inte med ”Last Man on Earth”. En låt på tyska, ”Fass Mich An” får de också till, skulle tro att de är stora i hemlandet. Debuten är ju mest säljande tyska debutskiva än i dag. De känns inte riktigt lika glada längre, inte med lätt dystra ”Sarah Wanna Die” i låtlistan. Jag snappar upp vissa SF-tendenser i låtar som ”The Monsters Crawl”, titellåten och avslutande ”Underworld”, men det är inget huvudtema vad jag kan se. Det är möjligt att någon av dem har blivit pappa med låttitlar som ”Father´s Eyes” och tralliga ”Eyes of a Child”. Ibland blir de lite för mycket med hysteriska och många ljusa stämmor, som i ”For You I Will Die”. Men totalt sett var detta en mycket positiv överraskning. Jag trodde nog inte att de skulle ha utvecklats så mycket musikaliskt, de tralliga melodierna kommer på köpet!

Journey to Utopia
Utopia
Last Man on Earth