Silent Memorial: Cosmic Handball | FESTIVALPHOTO

Silent Memorial: Cosmic Handball

Review247_Cosmic_Handball

Silent Memorial: Cosmic Handball
Limb Music/Sound Pollution

SILENT MEMORIALS framfart med “Retrospective” sätter sina spar. Plötsligt finns denna skiva, släppt i Asien 1988, att tillgå igen. Den har varit utgången i elva år. Svenska sångare tycks de gilla i bandet, vid detta tillfälle stod också en av Sveriges bästa sångare vid miken, Thomas Vikström (THERION, ex. CANDLEMASS, COVERED CALL). Hoppas att skivan verkligen är i närheten av den senaste, annars kan släppet få motsatt verkan.

Det börjar ytligt när ”Mysteries of Space” klaras av på 1.15. Sedan tuffar de igång på allvar med niominutaren ”O´Meditation”. En luftig keyboardmatta frotterar sig med riffigt progressiva gitarrer och trummor. Innan Sveriges bäste sångare kliver in i handlingen. Thomas känns som en AOR-personlighet men han klarar av detta också – det hörs här. Rymdtemat luktar HAWKWIND och musiken ekar av positiva jämförelseobjekt som CLOUDSCAPE och SEVENTH WONDER. Det går inte heller att bortse från ekon av RUSH och några stänk klassisk musik. Keyboard-dominerade ”Carpet Diver” är ganska snygg men efteråt kan sägas att bandet utvecklats även efter debuten. En positiv sak är att de lyckats behålla den tyngd de hade initialt. De kan faktiskt bli lite väl progressiva ibland, sju till tio minuter uppvisning i invecklad musikalitet kan bli lite mycket – men knappast för fansen. Progg behöver dock inte vara rekordlång för att vara bra, kolla in Jon Lord-doftande fullträffen ”Falling Apart”, som bara är 2.53. Thomas ger dem en dimension av AOR i ”Lovely Galaxy”, sn låt som skiljer sig från mängden. Avslutningen är mycket tidsmässig, mycket spaceinfluerad och ”Cosmic Toronado” är trots lång speltid fängslande som en femminuterslåt. ”Black Hole (Exit)” blir lite mycket. Det glödde nog i gitarrhalsen periodvis, men 13 minuter är att ta i, oavsett band. Kort sagt gjorde SILENT MEMORIAL en debut som många kommer att gilla. Bäst av allt? Att ett talangfullt band alltid har mer att ge!

Track list
Mysteries of Space
O`Meditation