Root: Zjevení | FESTIVALPHOTO

Root: Zjevení

Review264_Root

Root: Zjevení
I Hate Records/Sound Pollution

ROOT är ett tjeckiskt kultband som leds av sångaren Big Boss. Denne grundare av tjeckiska Church of Satan, och gitarristen Blackie gjorde ett antal demos på slutet av 80-talet innan de debuterade med detta album 1990. Ytterligare sju skivor finns med dessa lärljungar till Anton Sandor LaVey. Trots att de var jagade av kommunistregeringen fortsatte de och skivbolaget beskriver dem som östblockets onda motsvarighet till BATHORY. Nu släpper I Hate dessa kultskivor med massor av bonuslåtar.

Introt känns riktigt mässande och äkta. Tjeckiska är inte min paradgren men det är knappast mumintrollen som åkallas. ”Zjevení” (The Prophecy”) är inledningsvis mer i samma stil med lite gitarr. En rå gitarr, sång modell tidiga NOCTURNUS och riktigt sansade trummor tar vid. Big Boss skrattar råare än Lemmy i ”Killed by Death”. Ljudet är mindre bra, det kommer i vågor och ursprungstaperna är nog riktigt risiga. Men atmosfären är ond, och musiken gammaldags ondskefull. ROOT gör det teatraliska väldigt bra i ”Upáleni”, synd att musiken är så väldigt primitiv. Tur att de får till blandningen teater och musik i låtar som Pisen pro Satana” och ”666”.De har ett ganska eget sound, delar av musiken kan tillskrivas olika influenser men inte helheten. Mässande ”Demon” är krypande och Big Boss kan verkligen konsten att låta oberäknelig. De klarar inte alltid balansgången och ”Znameni” blir ett misslyckande. Det går inte att låta som Tito Beltran i black metal. Ordinarie avslutningslåten ”Hobitov” känns mest komplett på skivan, bitande riff, atmosfär, rätt sångläge i demonklassen och ett tempo som faktiskt inte står CANDLEMASS efter.

Bonusarna är senare inspelningar, en i studion och tre live – varav en med en annan sångare. ”Dogra´s Empire (version 1993)” låter lite bättre, sången känns bortmixad men allt annat är förbättrat. ”Voláni o Pomoc” live 1998 låter mest gitarr, udda val eftersom Big Boss spelar trummor. ”Upáleni” från en konsert i Prag 2004 låter avgjort bättre, trumspelet fantastiskt mycket bättre. Avslutande ”7 Cernych Jezdcu” från Ostrava 2003 låter ändå avgjort bäst. ROOT larmar och skrämmer på sitt eget vis. Detta är inget för dig som gillar dagens likmålade norrmän, men för de som gillar det ursprungligt onda är detta ett givet köp

Intro
Zjevení
Aralyon