Murder Therapy: Symmetry of Delirium | FESTIVALPHOTO

Murder Therapy: Symmetry of Delirium

Review267_Delirium

Murder Therapy: Symmetry of Delirium
Deity Down Records

MURDER THERAPY är ett ganska nytt band i projektform från Italien. Sångaren Riccardo Meschiari och basisten Simone Esperti (ex. CREATION OF MADNESS) drog igång verksamheten och värvade gitarristen Francesco D´Adamo (CRYPTIC THEORY) och sedan tillkom trummisen Andrea Cavalieri. Tidigare i år övertogs trumstolen av Marco ”Samu” Bolognini (CHAOS AMONG NAMELESS), och han tog med sig en extra gitarrist i form av Sean Worrell, från samma band. De sägs spela en personlig mix av dödsmetall med mycket inspiration av amerikanska band. Bandet har fått ganska mycket uppmärksamhet i media och numera också skivkontrakt med Deity Down.

Hör jag MALEVOLENT CREATION och CANNIBAL CORPSE? ”The Scourge” inleder frenetiskt och kontrollerat. ”Samu” får jobba bakom trummorna, och låter passande nog som en blandning av trummis och maskin. De blir mer egna i ”Extra-Ordinary Perfect Machine”, Simone gör ett snyggt basparti. Riccardo varierar sången och inspelat tal bidrar till att göra låten intressant. Det är inte omöjligt att ”Samu” är ett trumfynd, särskilt om han sätter detta live. ”Tales of the Bizarre” hintar lite om eget sound och andra drag som förgyller, men det känns inte som om det händer i varje låt. Jag tror att bandet vill låta mer som i korta instrumentala ”Equilibrium”, klassisk och postmodern innovativ dödsmetall helt enkelt. Kanske är det svårt att få till egenheten med growl, ”Two Shots in Colbroke” når också en bit, men inte hela vägen. Kanske behöver genren en ny sångstil, skrik eller growl känns som om de är i vägen för alla snygga gitarrslingor och trumkomp. Det blir mer eget med en sorts ihålig growl i ”Asymmetry”, som också är en ganska kort låt. Avslutande ”Delirium” är nog en form av titellåt. Den funkar men många idéer dämpas av growl. MURDER THERAPY gör en riktigt bra skiva men konkurrensen i genren är hårdare än METAL.

The Scourge
Extra-Ordinary Perfect Machine
Staring at the Zodiac