Mastedon: 3 | FESTIVALPHOTO

Mastedon: 3

Review277_Elefante

Mastedon: 3

Bakom namnet MASTEDON döljer sig John Elefante. John blev sångare och keyboardist i KANSAS 1981, och medverkade på tre av bandets bäst säljande skivor. På mitten av 80-talet blev nhan och brorsan Dino kända producenter av kristen musik, och rattade bl.a. några av PETRAS storsäljare. Bröderna bildade MASTEDON i slutet av åttiotalet och släppte ”It´s a Jungle Out There” (1989) och ”Lofcaudio” (1990). Nu 19 år senare är det dags för tredje skivan. John sköter all sång, rytmgitarr och keyboards. Dino tar hand om en hel del gitarr och bakgrundssång. Många kändisar medverkar; Kerry Livgren (KANSAS), Dave Amato (REO SPEEDWAGON), Anthony Sallee (WHITEHEART) och Dan Needham (MICHAEL MCDONALD).

Inledande ”Revolution of Mind” överraskar ingen. Hela skivan kommer att eka KANSAS och det kristna temat finns i varje låt. John har vårdat rösten bra och alla rutinerade musiker höjer skivan. Metal står det i infon men det känns överdrivet. ”Slay Your Demons” fortsätter med följsam pophårdrock. John sköter det religiösa inslaget snyggare än LOU GRAMM. Dessutom har Elefantes snickrat ihop bättre låtar – lyssna bara på ”Nowhere Without Your Love”. Det låter t.o.m. lite TRIUMPH (”Surveilance”) någonstans. Produktionen är riktigt bra, säkert ännu bättre på den färdiga produkten än på min promo. MASTEDON blir aldrig riktigt smörigt, även långa ”One Day Down by the Lake (See You Real Soon)” håller tempot, är intressant och blir aldrig pop. De gör t.o.m. en DEEP PURPLE-aktig låt, ”Water Into Wine (Fassa Rokka)” och ökar trycket ordentligt. Här förekommer ingen utfyllnad men ”Lying” är bättre än genomsnittet tillsammans med bl.a. ”Revolution of Mind” och mysiga ”Western World”. Några få låtar visar lite avmattning men standarden är hög. Avslutande och närmast melankoliska ”Dust in the Wind” är vacker och eftertänksam. Den som gillar genren har säkert redan beställt denna, men många andra kommer att gilla MASTEDON – om de tar sig tid att lyssna.

Revolution of Mind
Slay Your Demons
Nowhere Without Your Love