Jaded Heart: Perfect Insanity | FESTIVALPHOTO

Jaded Heart: Perfect Insanity

Review278_Perfect_Insanity

Jaded Heart: Perfect Insanity

1990 började JADED HEARTS bana, då med Michael Bormann (ex BONFIRE) på sång. Kvar sedan starten är basisten Michael Mueller och trummisen axel Kruse (ex MAD MAX). 2003 fick de en svensk sångare, Johan Fahlberg (ex SCUDIERO), och lineupen kompletteras av gitarristen Pete Östros (sedan 2005) och keyboardisten Henning Wanner. 2007-års ”Sinister Mind” var helt ok, inte minst ljudet som inte är sämre nu då det fixats av Micael Voss (ex CASANOVA, MAD MAX), Chris Lausmann (ex BONFIRE) och Dennis Ward (PINK CREAM 69).

Inledande ”Intro” är kort och psykedeliskt, efterföljande ”Love Is a Killer” är frenetisk och melodiös. Ljudbilden känns inte riktigt så bra som jag förväntade mig, men promoljudet är säkert sämre än den färdiga produkten. Öppningsspåret är annars en låt med klassisk rytm och goda individuella insatser. ”Fly Away” inleds med samma retrokänsla och ett medryckande mid-tempo. JADED HEART hamnar gärna i mid-tempo, så även i åttiotalsbetonade ”Tonight”. Lyckligtvis driver ”Freedom Call” upp tempot, det är viktigt att skivan känns varierad. Balladen ”One Life, One Death” förstärker den goda trenden, stämsången sitter fint och tändarvarningen är ett faktum. ”Rising” är rak och enkel, inte mycket att skriva om. Det låter brutalt att ”Hell Just Arrived” men det är mer kompetent och gitarrslingorna är helt ok. Även ”Psycho Kiss” är mer intrikat men det känns inte i ryggmärgen. JADED HEART står för utmärkta enskilda insatser men det blir oftast uddlöst. Om jag måste välja så var det mer tryck i ”Sinister Mind”.

Intro
Love Is a Killer
Fly Away