Shag Wag Las Vegas 5 Track cd | FESTIVALPHOTO

Shag Wag Las Vegas 5 Track cd

Review287_Shag_Wag

Back to the senventies! Så skulle man kort kunna sammanfatta Tingsryds bandet Shag Wags 5 spårs debut cd. Detta mina vänner är en närmast formidabel tripp tillbaka till 1973-74! Dom här killarna vill låta 70 tal, och dom har verkligen lyckats! Bandet har producerat skivan själva tillsammans med Lucas Scheffold i Väderlanda Skogsstudio. Soundet på skivan andas verkligen 70 tal, tankarna går omedelbart till 70 tals produktioner med Deep Purple, Ufo, Led Zeppelin mfl. Allt vad modernt ljud heter, lyser med sin frånvaro! Gitarristerna Eddie Carlqvist & Sebastian Hed-Pikas låter så rätt som man kan göra, sångaren Rune Kristensen ser ut som om kan kom direkt från ”The 70´s show”! Han påminner röstmässigt mycket om Waysted sångaren Finn, övriga medlemmarna Mattias Sjögren-Bas och Matti Svedlund-Trummor ger det där fasta fundamentet som man förknippar med 70 tals hårdrock. Låtarna 5 till antalet är av egen produktion, och inlednings låten ”Ladies” ger omedelbara ”Ufo vibbar” låt nr 2 ”Red Head Lady” doftar Deep Purple! Och i den stilen fortsätter det, ”Forbidden nature” är helt klart inspirerad av Thin Lizzy, titellåten ”Las Vegas” luktar Zeppelin så det står härliga till! Sista låten ”Guitar Wizard King” Är Purple hela vägen! Gitarr introt påminner lite om Purples ”Maybe im a leo” nu väntar vi bara på att killarna ska spela in en full längds skiva, och ge sig ut på turné.Jag har sett dom här killarna live 3 gånger nu, och dom gör inte ett enda fel! Mer genuint 70 tal än så här blir det inte! Lysande helt enkelt!

Tracklist

Ladies
Redhead Lady