SIXSIN Anarchy 4 track cd. | FESTIVALPHOTO

SIXSIN Anarchy 4 track cd.

Review288_Sixsin_cover

Som en käftsmäll med knogjärn! Ung så kan man sammanfatta Sixsins andra cd ”Anarchy”! Sixsin utgörs av 4 killar från Jönköping som inte slutat skolan än, utpekas som Jönköpings nästa stora band , och allvarligt talat, jag är beredd att hålla med! Efter att ha sett bandet 2 gånger live, varav sista gången på Zaragon Rock Club i Jönköping, då körde bandet över allt som en betongkloss! Nu lyssnar jag på deras andra cd, en 4 låtars cd inspelad i Crash Diet Studion, producerad av Eric Young & Martin Sweet. Och det glöder det om Sixsin! Det var länge sedan jag hörde något så ilsket och aggressivt, och samtidigt nyanserat! Texterna är samhällskritiska och angriper allt från folk som förgriper sig på barn till falska makthavare, alla får en släng av sleven, Musiken är hård, drivande men saknar inte melodier och snygga arr! Tankarna går ganska direkt till Pantera! En det finns även element från Paradise Lost, Black Label Society och lite Skid Row. Killarna är ordentligt samspelta och sångaren Sebastians grovhuggna röst är som klippt och skuren till den här musiken, han förmedlar verkligen vad låtarna handlar om. Trummisen Nicki och basisten Adam bygger upp en grund av stål och betong att stå på, gitarristen Tim levererar tunga stenkrossar riff och snygga nyanserade solon om vart annat! Backup sången sitter som en smäck, över huvud taget imponerar Sixsin från början till slut. Det är helt klart att Sixsin fyller ett tomrum efter Pantera, för jag kan inte komma på ett enda band på rak arm som låter som Sixsin! Det ska bli mycket intressant att följa detta bands utveckling i framtiden, redan nu har skivbolag visat intresse för Sixsin, och fortsätter dom så här, så kommer det att bära långt, kanske hela vägen till dom stora festival scenerna och en deal med ett stort bolag, för det här är fruktansvärt bra! Jag vågar inte tänka på vad dom här killarna kommer att åstadkomma i framtiden, med tanke på vad dom redan nu skapat! ”Arnachy” är en oerhört genomarbetad skiva och trots att den bara innehåller 4 låtar blir det full pott!

Tracklist

Arnachy
No Religion