Monumentum: In Absentia Christi | FESTIVALPHOTO

Monumentum: In Absentia Christi

Review291_Monumentum

Monumentum: In Absentia Christi
Displeased/Sound Pollution

Italienska MONUMENTUM startades 1987 av Roberto Mammarella, gitarr, keyboards etc, och Anthony Duman. Till inspelningen av demon ”Musaeum Hermeticum” rekryterade de Mox Christador, percussion, och Mark Westfall. Efter diverse trassel släppte de en split med ROTTING CHRIST, och blev givetvis populära i Norge. 1995 släpptes denna skiva på engelska Misanthropy Records. Då ingick även Andrea Zanetti på sång och man hyrde in Francesca Nizoli (ATARAXIA) som kvinnlig sångerska. Här tolkas poem av Tarchetti och Leopardi, här görs en cover på VISAGES ”Fade to Grey” och det finns en hel del tendenser till en konceptskiva. En skiva och några tributelåtar senare släpps en sista skiva med remixer och outgivet material, sedan splittrades bandet definitivt – troligen.

Inledande ”Battesimo Nero Opace” sätter trenden; traditionell ”munkakör” möter spejsade loopliknande ljud. Övergången i mjuka ”A Thousand Breathing Crosses” är närmast omärklig innan gitarrer och trummor kommer in 25 sekunder senare. Fast en egentlig låt med sång och allt kommer först i ”Consuming Jerusalem”. Och då blir det en röst som med massor av synt hade påmint om FALCAO eller någon annan deppröstad popikon. VISAGE-covern ”Fade to Grey” förstärker intrycket av synt, det är väldigt avantgarde och tveksamt mycket doom. Därtill kommer Francescas sång, men de har verkligen satt sin prägel på låten! Avantgarderock är nog den bästa benämningen på bandet, men sången är alldeles för syntig. Bristen på refräng och melodi gör många låtar överdrivet enformiga. Den kvinnliga sången i t.ex. ”Terra Mater Orfanorum” är en välkommen operettliknande omväxling. Fansen måste vara mer intresserade av 25 år gammal depp-synt än av doom. Eller tålmodiga nog med släpiga ”la Noia”. Bonuslåten ”In Misery Front Row” är inspelad 1997 medan sången av Niklas Kvarforth är inspelad 2008. Den är lite mindre släpig, men lika udda som resten jämfört mot det mesta inom doom. Detta är en skiva för ett litet fåtal – men ingen kan anklaga dem för att sakna egen stil.

Battessimo Nero Opaco
A Thousand Breathing Crosses
Consuming Jerusalem