Nostradameus: Illusion´s Parade | FESTIVALPHOTO

Nostradameus: Illusion´s Parade

Review303_Illusions_Parade

AFM/Sound Pollution

Göteborgarna NOSTRADAMEUS historia börjar 1998 när Freddy Persson (sång) och Jake Fredén (gitarr) var på väg till Motala Metal Festival. Planen de drog upp blev verklighet och de rekryterade Gustav, trummor, och Erik, gitarr, Freddy tog till en början hand om basen också. Deltagande i två rocktävlingar gav dem kontrakt på en demo, och därefter kontrakt med AFM. Debuten ”Words of Nostradameus” kom ut 1999. Idag är de inne på sin sjätte skiva. Några medlemmar har kommit och gått; trummorna sköts nu av Esko Salow (sedan tredje skivan), gitarren av Lennart Specht, och basen av Thomas Antonsson. Med all bandets erfarenhet borde skivan vara kanon.

Power metal är det som gäller men ”Walk of Pain” är ingen tattarpolka men ändå är de inom genrens gränser. Melodierna finns och refrängen är helt ok, tempoväxlingarna lika så. Skönt att de låter mer svenskt än tyskt. ”Art of Deception” riffar igång men refrängen lyfter aldrig. ”The Mariner” är en rätt snygg konstruktion men ”Nothing” är trots viss dysterhet mer engagerande. Min favorit blir ändå melodiösa och ganska glada ”Eclipse of the Sun-Cult”. Den över tio minuter långa ”Broken Soul (Virgin Mary)” är klart mest progressiv. Frågan är om köparna av genren reagerar positivt på en så lång låt. Den är alls inte dålig eller repetitiv men det gäller att hålla intresset vid liv i över tio och en halv minut. Titellåten är en diffus historia på 2.17, detta introliknande spektakel hade jag klarat mig bättre utan. Den hårdare stilen i ”Arnageddon Forever” passar inte heller in. Tur att avslutande ”Time for Madness” är klart mer bekväm för gruppen. Mitt intryck är inte negativt men min upplevelse av skivan är lite för blandad mellan engagerat och likgiltigt.

Walk of Pain
Art of Deception
The Mariner