Vendetta: Heretic Nation | FESTIVALPHOTO

Vendetta: Heretic Nation

Review306_Heretic

Lion/Zink

VENDETTA bildades 2006, och 2007 kom debuten ”Tyranny of Minority”. Jag vill minnas att den var ok. De senaste 18 månaderna har bandet spenderat med att göra denna skiva, de har också skaffat en permanent trummis i form av Lee Lamb. Sedan tidigare är Edward Box, gitarr och sång, Pete Thompson, gitarr, och Gary Foalle, bas, med i bandet. Melodin och aggressionen säger de sig ha behållit medan ”LA-delen” i influenserna har minskat. Engelsmännen har en stolt metaltradition, hoppas VENDETTA bidrar.

”Delusion” öppnar och vem som helst inser utan betänketid att detta är ett engelskt band. Det ekar av JUDAS PRIEST, men även av NWOBHM som senare BLITZKRIEG. Gitarrduellen är helt inspirerad av Downing/Tipton. Sa jag JUDAS PRIEST? I ”Age of Annihilation” låter rytmen så mycket Steve Harris & Co. VENDETTA hyllar och för arvet vidare. Så många engelska band ekar i ”New Horizon”, de senaste 30 åren sammanfattas med modern produktion. Ett inledande ”Oh Yeah” i ”My Revelation” låter som Joey Tempest 1982. Instrumentala ”Skaro” ändrar ingenting, Union Jack vajar i vinden. Däremot har ”a Glass Half Empty” andra ingredienser; mycket tyngre men kanske skickligare gjord än många andra låtar på plattan. De får tyvärr med lite röstexperiment i ”Face Your Demons”, synd för det behövs inte alls på denna skiva. De avslutar denna excellenta skiva med ”Powers That Be”, och jag inser att om jag spelat i band själv så hade jag velat vara med på detta album. Ibland alla nya genrer och blandningar i branschen gör VENDETTA en jätteförbättring mot debuten. Om du tillhör de traditionella hårdrockarna ska du absolut kolla in denna skiva.

Delusion
Age of Annihilation
New Horizon