Paradox: Riot Squad | FESTIVALPHOTO

Paradox: Riot Squad

Review331_Suburban

AFM/Sound Pollution

PARADOX bildades av sångaren och gitarristen Charly Steinhauer och trummisen Axel Blaha, båda ex. WARHEAD, 1986. Basisten Roland Stahl och gitarristen Markus Spyth kompletterade bandet. Skivor som ”Product of Imagination” (1987) och ”Heresy” (1989) har bidragit till deras kultvärde. Efter diverse medlemsbyten och trassel försvann bandet kring 1989. 1999 återupplivade Charly bandet med nygamle gitarristen Kai Posemann, basisten Oliver Holzwerth (SIEGES EVEN, BLIND GUARDIAN) samt trummisen Alex Holzwerth (SIEGES EVEN, ANGRA, RHAPSODY). 2000 kom återkomstalbumet ”Collision Course”, innan sjukdom etc. hindrade bandet. Nytt försök med KIT VI, ny trummis i form av Roland Jahoda, och nye basisten Olly Keller , samt skivan ”Electrify” (2008). Och nu detta album.

Förr var PARADOX ren thrash, inte sällan med rejäla doser ANTHRAX och METALLICA. ”Suburban Riot Squad” inleder åt det tidiga 90-talet till, och ANTHRAX på den tiden känns närbesläktade. METALLICA och OVERKILL får sin tribut i ”Hollow Peace”, inte så eget men det fungerar. De gör en bra Hetfield & Co-låt med ”Riptide”, något originalen inte längre verkar vara kapabla till. ”Rise in Rank” gör ingen retrothrasher besviken. Men knepet är att hålla sig till det vinnande receptet utan att bli tråkiga eller smöriga. ”Evolution Reset” och ”Nothingness” är exempel på båda delarna. Tur att 2.55 korta ”No Place to Survive” går fram som en Terminator i snabb FLOTSAM AND JETSAM-stil. Under One Flag-syndromet träder in (avsomnat skivbolag med tekniskt kapabla men gäspiga band) mot slutet. Om än PARADOX varierar sig och spelar bra så håller de inte mitt intresse vid liv skivan ut, utan bara i mindre än halva speltiden.

Suburban Riot Squad
Hollow Peace
Riptide