Sandstone: Purging the Past | FESTIVALPHOTO

Sandstone: Purging the Past

Review335_Sandstone

Limb/Sound Pollution

Nordirland, det ekar av gamla hjältar som THIN LIZZY och GARY MOORE. Men till nuet, SANDSTONE erbjuder enligt infon en mix av power metal, FATES WARNING, IRON MAIDEN, QUEENSRYCHE och tom GUNS´N´ROSES. Det låter inte helt rimligt men nu får Stevie McLaughlin, gitarr, Sean McBay, gitarr och sång, Daniel McLaughlin, bas, och Paddy ”Power” Flemming, trummor, visa vad de kan.

”Anymore Lies” präglas av ryckligt ljud, kan säkert vara den MP3-fil jag fick av skivbolaget. Det är dock ganska ointressant däremellan, inte direkt likt någon av influenserna. ”Hiding in the Shadows” låter mer NWOBHM, det ekar av ELIXIR eller liknande. De låter föga power metal, men gammaldags Brittiskt i ”Karma”, utan att vara fantastiskt. Mer fart tycks vara rätt. IRON MAIDEN-doftande ”Son of Carthage” sätter fart på mitt NWOBHM-hjärta, samtidigt som power metal-fansen får sitt. Om de bara hade fler sådana låtar. ”The Road to Guantamo” fungerar bra den också, NWOBHM med power metal-trummor. Balladen ”Y” visar upp ett snyggt gitarrspel, helt ok. Det blir lite QUEENSRYCHE i ”Fingerprints”, inte på ett utmärkande sätt. Ändå gör de det bättre än originalet i dessa dagar. Smygande ”Division” är mysigt Brittisk utan att sticka ut. Det låter en del FATES WARNING om början av ”Enigma”, men trots den utflykten återvänder de till hemlandets ljudbild ganska snart i de flesta låtarna. Sedan SWEET SAVAGES dagar finns det en ådra av proto-thrash i området. Nu möter den andan ett THIN LIZZY-liknande riff och ”Happy Birthday” blir ett av plattans bättre ögonblick. Avslutande ”All Operations” har ett typiskt irländskt drag, känslan av laglöshet av samma slag som i ”Whisky in the Jar”. Låten är mjuk, smeksam, men ändå är den tung och inspirerad. Skivan fladdrar fram, mellan höjdpunkterna finns ett för stort antal låtar som inte engagerar. Men vem kan helt ogilla något så brittiskt?

Anymore Lies
Hiding in the Shadows
Karma