Spin Gallery: Embrace | FESTIVALPHOTO

Spin Gallery: Embrace

Review337_Spin_Gallery

SPIN GALLERY drogs igång 1997 av Tommy Denander, gitarr, bas, keyboards och loops, samt Kristoffer Lagerström, sång. De ville göra melodisk rock i stil med TOTO och GIANT mixad med influenser från STING och PINK FLOYD. Första skivan innehöll gäster som David Foster och Michael Thompson. Denna uppföljare förgylls också av två legendarer; ROBIN BECK och DAN REED. Utöver de två medverkar Glen marks på trummor och svenska cellisten Marika Willstedt. Kan de övertyga med sitt nya koncept efter att ha debuterat så bra med en unik blandning av tre sångare.

Titellåten öppnar i mjuk TOTO-stil. Refrängen är oerhört stark, precis så ska en titellåt vara. ”Stone by Stone” är mer typisk AOR, och som nästan når samma höga nivå. ROBIN BECK tar plats vid miken för ”Just a Momentary Why”. Det ekar av en massa bra AOR, och Robin sjunger lika suveränt som alltid. Det blir mer standardmässigt i ”Brilliance of Drugs” – som är en udda och utmanande titel. Mjuk Västkust blir lätt glömbar om de inte är väldigt vassa på att skriva låtar. Balladen ”Blood in My Veins” kan få en överaktiv bebis att somna djupt, funkar nog bara på popfans. DAN REED får sin tid vid miken i ”You Do the Things You Do”, en låt som inte gör avtryck i jämförelse med Robins tidigare pärla. Här staplas snygga riff, fräcka basgångar och välplacerade keyboardslingor på varandra, men det blir ofta kliniskt och för poppigt. ”Without Love” är riktigt sval och snygg, men du måste gilla TOTOS poppigaste ögonblick för att klara den. Det blir mycket hjärta - smärta i lyxförpackning – det är SPIN GALLERY. Tyvärr tycker jag inte att musiken engagerar mig som lyssnare.

Embrace
Stone by Stone
Just a Momentary Why (featuring ROBIN BECK)