On the Rise: Dream Zone | FESTIVALPHOTO

On the Rise: Dream Zone

Review344_OTR

Norska ON THE RISE är Terje Eide. Terje är en rutinerad herre som upptäcktes vid 16 års ålder. Året efter vann han en lokal talangtävling, och sedan har det rullat på. Efter flera år i olika genrer återvände han till sina rötter 2000 med ON THE RISE. De skapade en blandning av skandinavisk rock och TOTO, NELSON, BOSTON m.fl. Terje står för det mesta på denna skiva, men har haft lite hjälp av Eric Ragno, piano, keyboards, Kristian Wolff, keyboards och bas, samt Erik Engelbretsen, trummor. Undrar om detta är lika magiskt som debuten, som blev en storsäljare på Sveriges AOR-butik nr. 1, Zaragon Records i Jönköping.

”Lifeline” för lyssnaren snyggt och elegant tillbaka till 80-talet – men med bättre ljud. Detta är AOR av klassiskt märke. Det kan också bli lite så där som i melodifestivalsklingande ”Lost Your Track”, där inte minst avslutningen ekar av poppig populism. Men Terje & Co gör det snyggt på vägen dit. Titellåten låter mer rock med touch av pop, det är säkrare mark för ON THE RISE tycker jag. Ballader ska de givetvis göra, ”Edellyn” är först ut och tändare fyller luften. Så många väl lagda ord med spröda gitarr- och pianotoner var det länge sedan jag hörde. Formidabla ”Alive” är som utlovats av artisten själv lite tyngre än tidigare, men det är plattans stora fullträff. Det svänger popflirtigt om rätt menlösa ”In the Line of Fire”, kanske inte den sorts låt Terje ska lägga talangen på. Efter lite utfyllnad sitter ”Fly Away” på ett sätt som bara ASIA och TRIUMPH klarat av tidigare. De gör en härligt positiv låt i ”Why Wait Another Day”, ännu ett klassiskt AOR-drag som begåvats med körer. Moget eftertänksamma ”Howling at the Moon” uppfyller en AOR-ists alla balladkrav på ett allt annat än fjolligt sätt. Bonuslåten ”Find a Way” sviker inte genren, solot är dessutom en pärla. Några överpolerade låtar sviker men helheten är finfin rockigare AOR som inte gör någon köpare besviken.

Lifeline
Lost Your Track
Dream Zone