Burning Black: MechanicHell | FESTIVALPHOTO

Burning Black: MechanicHell

Review345_Burning_Black

Limb Music/Sound Pollution

Power metal är ofta tysk, men inte BURNING BLACK inte. 2004 bildades bandet av John Morris, gitarr och Dan Ainlay, sång. Två demos senare fick de kontrakt som resulterade i debuten ”Prisoners of Steel” (2008). Bandet består idag även av gitarristen Eric Antonello, basisten AJ Simons och trummisen Will Oswin. Bandmedlemmarna har spelat med band som UDO, RAGE och BONFIRE etc. De blandar enligt infon mellan influenser som JUDAS PRIEST, MALICE och HAMMERFALL då bör detta vara mördande bra!

Ett intro senare tuffar de igång med ”Our Sentance”, som låter JUDAS PRIEST med SCOTT TRAVIS. Hårdare än HAMMERFALL och ganska MALICE-liknande. Dan sjunger verkligen likt Rob Halford! Titellåten övertygar, det låter precis som när deras favoritband var stora. Det osar SAVATAGE om ”Purgatory Child”, tyngd utan att avskräcka blandas med melodikänsla och en lätt keyboardslinga. ”Secrets to Hide” följer mönstret med tyngd och melodi. Wills trummor är å härligt retro, men med lite passande dubbeltramp på rätt ställen. Jag får en känsla av tidiga CRIMSON GLORY också, bara trevligt att känna så efter ”Reborn from My Sins”. Mitt i amerikanismen så nuddar de HELLOWEEN i suveräna ”Hero of the Century”! Mycket faller på plats och det underlättas av Dans sång, vilken suverän metallröst. Tänk att en stämbandsmördande röst kan göra så mycket, sången lyfter ”Dust and Rain”. Energin får nästan mina Sennheiserhörlurar att glöda. ”Victims and Tortures” är tyvärr inte möjlig att lyssna på då filen måste vara skadad. Men vad gör det. BURNING BLACK har gjort ett av 2009-års allra bästa album, jag rekommenderar denna varmt!

Reckoning Day (Instrumental)
Our Sentence
MechanicHell