Giant: Promise Land | FESTIVALPHOTO

Giant: Promise Land

Review346_Giant

Frontiers/Triada

GIANT blev stjärnor 1989 med ”Last of the Runaways”. Fast bröderna Huff; Dann (gitarr/sång), och David (trummor), började karriärerna i WHITEHEART, och var studiomusiker en tid före debuten. Keyboardisten Alan Pasqua hade spelat med många och basisten Mike Brignardello hade även han lång erfarenhet som studiomusiker i Nashville. Med en bekant ton blandade de mixade influenser som JOURNEY, U2 och VAN HALEN. 1991 kom uppföljaren ”Time to Burn”. Därefter slutade Alan och bandet försvann ur rampljuset efter en stor turné. Dann blev kändisproducent (MEGADETH, SHANIA TWAIN etc), och David blev mer och mer involverad i musikbranschen. Efter ett möte med cheferna på Frontiers kom återföreningsplattan ”III”2001. Allas scheman var dock för svåra att få ihop för att bandet skulle kunna fortsätta. Idag återstår David på trummor och basisten Mike. För att behålla sina musikaliska kvalitéer rekryterade de sångaren Terry Brock (STRANGEWAYS) och gitarristen John Roth (WINGER). Denna konstellation borde väl fungera?

För säkerhets skull har Dann varit med och skrivit låtar, likaså har MARK SPIRO medverkat och nya heta duon Erik Mårtensson (ECLIPSE/W.E.T.) och Robert Säll (WORK OF ART/W.E.T.). Ändå känns inledande ”Believer (Redux)” lite fadd. Men från titellåten tar det fart. Den ena vuxna melodiska rocklåten är bättre än den andra. Det blir riktigt svårslaget i ”Two Worlds”. Några meddellåtar kostar de på sig; öppningsspåret, ”Prisoner of Love” och ”Plenty of Love”, som inte fastnar i minnet. Men de elva första låtarna håller oftast riktigt hög klass. ”Through My Eyes” är medryckande och känns ärlig, ”Dying to See You” är en praktballad och ”Double Trouble” är en Hammond-stylad rocker. Men slutet av skivan förbryllar mig. Både ”Complicated Man” och ”Save Me” låter lite som de inkastade kvarlevor av sjuttiotal TRIUMPH envisades med på de senare skivorna. Det låter inte direkt GIANT i mina öron, kan det vara John Roths input. Hade skivan innehållit elva låtar hade betyget höjts.

Believer (Redux)
Promise Land
Never Surrender