The Murder of My Sweet: Divanity | FESTIVALPHOTO

The Murder of My Sweet: Divanity

Review359_TMOMS

Omskrivna THE MURDER OF MY SWEET har tagit sitt namn från en film från 1944. Bakom namnet står sångerskan Angelica Rylin, gitarristen Daniel Palmqvist, basisten Johan Niemann, Keyboardisten Andreas Lindahl och sist, men mest, initiativtagaren och trummisen Daniel Flores. De har redan legat på svenska topplistor, och nu sprider de sina musikaliska explosioner på CD.

Inledande ”No Evil” är modernt bombastisk. Musiken flödar på ett något annorlunda sätt och det hela styrs av Angelicas starka röst. Keyboarden är väl frammixad, refrängen känns som om den vore skriven för Melodifestivalen, komplett med körande givetvis. Alltsammans kompletteras givetvis av små instrumentala utflykter i händerna på dessa herrar från MIND`S EYE. Att skivbolaget kallar dem heavy metal i infon känns bara konstigt. Känslan är istället amerikansk pop à la BEYONCE som fått en supermusikalisk uppryckning och en lätt modern metallskrud. Ganska få låtar fastnar hos mig; ”Chemical Attraction” är trevlig, likaså filmmusiksstuket i ”One Bullet”. Snyggaste refrängen måste vara fluffiga ”Tonight”. Många låtar passerar bara som bombasiskt förklädda popmetallexperiment. THE MURDER OF MY SWEET är mest hypade för ”Bleed Me Dry”, men den känns som ett rent plagiat på EVANECSENCE. Det blir som helhet så många fokusar och lager av olika genrer och band att den grundläggande bandidén blir diffus. Nej, det är nog filmmusik som THE MURDER OF MY SWEET vill göra. Men bandet sticker ut och jag undrar om inte skivas räddning blir att många popfans köper den.

No Evil
Follow the Rain
Bleed Me Dry