Acacia Avenue: S/T | FESTIVALPHOTO

Acacia Avenue: S/T

Review360_Acacia_avenue

ACACIA AVENUE är ett nytt internationellt band, som leds av gitarristen Torben Enevoldsen (SECTION A, FATAL FORCE). Sången delas; Torben sjunger själv på några låtar, dessutom bidrar Tony Mills (ex SHY, TNT), Geir Rönning (RADIOACTIVE, PRISONER), Lars Säfsund (W.O.A.) och Torben Lysholm (PANGEA, MYSTERELL). Basen sköter Enevoldsen själv med viss hjälp av Carsten Neumann från SAVAGE AFFAIR medan Thomas Heintzelmann fått förtroendet att sköta trummandet. Med influenser som DOKKEN, GIANT och TOTO kan det väl bara bli lyckat.

TONY MILLS är med i öppningsspåret ”Don´t Call Me Tonight”. Gitarrspelet låter inspirerat och ACACIA AVENUE skapar tryck i musiken. Tyvärr är ”Hold On” en transportsträcka och den luftiga AOR-en i ”An Illusion” fångar inte mitt intresse. En känsla av VAN HALEN smyger sig på när Torben själv sjunger i ”Jamie´s in Love”,och det fungerar bra. Bandet går inte bort sig musikaliskt men jag saknar gnistan i många låtar. En instrumental som ”Mad Antenna” behöver mycket mer glöd för att bli intressant. Tony Mills tar över miken igen i ”Wait No More”. Det låter ganska mycket HSAS om musiken men det känns tyvärr lite amatörmässigt i jämförelse med SAMMY HAGARS 80-talsprojekt. Det ekar bekant (stulet?) i klart mer intressanta ”Just Wanna Be with You”, tänk vad ett fartfyllt riff kan göra. Men de avslutande låtarna är ljumna, liksom alldeles för många av låtarna. Här finns rutin och förmåga men det blir ett platt resultat. Särskilt som Torben anger influenser som DOKKEN, GIANT, VAN HALEN etc. Stackars Tony Mills verkar ha förlorat intresset och känslan för musik och denna skiva blir ingen klassiker.

Don´t Call Me Tonight
Hold On
An Illusion