Missing Tide: Follow the Dreamer | FESTIVALPHOTO

Missing Tide: Follow the Dreamer

Review363_MT

MISSING TIDE daterar sin historia till 2007, men det är ointressant. Bakom namnet finns Kasper Gram, bas, trummisen Allan Tschicaja, gitarristen Jacob Kjaer, och sångaren Henrik Brockman. Med alla anknytningar till MANTICORA, EVIL MASQUERADE, KINGDOM COME, ROYAL HUNT och PRETTY MAIDS blir detta spännande lyssning.

Titellåten inleder piggt och med ekon av band som MAGNUM, PRETTY MAIDS och, särskilt i gitarrpartiet på mitten, RUNNING WILD. MISSING TIDE spelar melodisk kvalitativ hårdrock med tydlig förankring i tidigare årtionden. ”Never Surrender” tuffar på i fin stil medan ”Traces of Fire” höjer pulsen på ett sätt som passar Henriks röst och medlemmarnas samlade kapacitet. Undrar om de här kan konsten att spela bort sig. För även på ytan enklare låtar som ”Dangerous” är snygga och medryckande i grunden. De behöver inte heller ständigt driva upp tempot heller, ”Victim of a Crime” är ganska mjuk och en av skivans mest medryckande höjdpunkter. Hjärta - smärta med tändarvarning blir det i väntade ”Broken Wings”. Sedan får de till en riktig fullträff med snabba ”Push It to the Limit”. En låt som få artister överträffade 2009. Det är nästan popkaraktär i refrängen på ”Take Me High” – men resten är högoktanig hårdrock genom hela låten. Spänningen stiger inför avslutande ”Long Live the Heroes”, som är en hyllning till bandets hjältar från 80-talet. Den öppnar mjukt, men utvecklas till riffbaserat gung. Tyvärr tycker jag inte att just den låten gör 80-talet rättvisa. För övrigt gör MISSING TIDE mycket bra ifrån sig, men de är ju inga nybörjare heller. Med några få riktiga stänkare ytterligare hade det blivit full pott.

Follow the Dreamer
Never Surrender
Traces of Fire