Iron Mask: Shadow of the Red Baron | FESTIVALPHOTO

Iron Mask: Shadow of the Red Baron

Review364_IM_Red_Baron

IRON MASK är inne på sin tredje skiva, den som brukar kallas den svåra. Bandet leds av gitarristeb Dushan Petrossi, övriga är Valhalla Jr, sång, Andreas Lindahl, keyboards, Vassili Moltchanov, bas, och trummisen Erik Stout. Några gäster finns det också plats för; sångarna Oliver Hartmann och Roma Siadletski, samt gitarristen Lars-Erik Mattson.

Att kalla de här grabbarna något annat än neoklassiska är som att säga att påven är jude. Inledande titellåten är en uppvisning i klassiskt skolad gitarr och keyboards, sedan tillkommer de sedvanligt snabba trummorna och en väldigt stark melodi. Valhalla Jr sjunger stabilt, men lämnar gärna plats åt Oliver Hartmann i ”Dreams”. Den låten känns som hämtad från Yngwie kring ”Eclipse”. Död och sjukdom i släkten Petrossi fick Dushan att skriva en låt som ”Forever in the Dark”. Givetvis blir det mer eftertänksamt, men den höga standarden tullar de inte på. En egyptiskt inspirerad slinga inleder ”Resurrection”, gästsångare Romas hårda röst hörs ibland men det blir aldrig brutalt fullt ut. Det är tungt och snabbt, men ingen tattarpolka utan riktig heavy metal. IRON MASK gör en riktigt fullträff med ”Sahara”; snabb, snygg, och med ett grymt flyt. De tar ut svängarna i ”Black Devil Ship”, bandets tunga samspel skapar ett tryck som blandas med folkmusik från Balkan. Det blir känslosamt igen i ”We Will Meet Again”, en genretypisk ballad med självupplevd inlevelse. ”Universe” är så sprängfylld av snabba toner att jag gillar den, dessutom är Valhalla Jrs stämma väl avstämd till låten och den håller sig undan det neoklassiska diket meseri. Men helt klart är ”Only the Good Die Young” bättr och direktare, det behövs sånt också på en skiva av denna kaliber. Många suveräna musiker gör sig svårlyssnade men inte Dushan & Co. Avslutande ”Ghost of the Tzar” börjar pampigare än Dr Zjivago, innan den övergår i Yngwie, men sedan blir det parodiskt med den tunga och möjligen syntetiskt förställda demoniska rösten. Synd avsluta en bra skiva på det viset. Bandet höll sig dock i tio låtar innan de tappade koncentrationen. Men helheten är mycket trevlig, och jag hoppas verkligen att fler upptäcker IRON MASK.

Shadow of the Red Baron
Dreams
Forever in the Dark