Rage: Strings to a Web | FESTIVALPHOTO

Rage: Strings to a Web

Review376_Rage_Web

Nuclear Blast/Sound Pollution

Tyska RAGE firar 25 år I år. De har släppt massor av skivor, DVD-er och varit på långa och många turnéer. Idag består bandet av den evige Peavy (bas/sång), Victor Smolski (gitarr) och André Hilgers (trummor). Det finns massor av material på disken, men är det bra?

Tralliga ”The Edge of Darkness” inleder fint, och är en påminnelse om låtar som ”Don´t Fear the Winter” och ”Invisible Horizon”. ”Hunter & Prey” är lite tyngre, men de har en bred repertoar bakom sig att peka på när de säger att skivan representerar bandets olika faser. ”Into the Light” är en melodisk höjdpunkt, som inte blir sämre av Victors gitarrspel. Stråkar ijnleder senare 17-minuterseposet ”Empty Hollow”. Tursamt nog är det uppdelat på fem delar, vilket gör lyssnandet smidigare. Det är inte alls olikt bandets ”Lingua Mortis Suite” från 90-talet. RAGE låter som kunniga, ivriga och spelskickliga debutanter – ovanligt för ett 25-årsjubilerande band. Titellåten drar iväg och Victors gitarr dominerar, vilken suverän gitarrist. Keyboarden får dem rentav att låta RUSH ett tag i övergången till ”Fatal Grace”. Och väl där blir de mjuka som ett spelkunnigt dansband (OBS omöjligt). Jag blir imponerad av att de låter thrashigt, melodiöst och rentav proggigt som PENDRAGON på samma skiva. De har sparat lite krut till slutet också, ”Hellgirl” driver på bra i all enkelhet och ”Purified” är gott RAGE-gung med melodi. De blandar mellan alla möjliga städade genrer och är samtidigt riktigt eftertänksamma i många texter. Hats off till detta mästerverk.

The Edge of Darkness
Hunter & Prey
Into the Light