IVAN MIHALJEVIC: SANDCASTLE | FESTIVALPHOTO

IVAN MIHALJEVIC: SANDCASTLE

Review391_Ivan

Sandcastle är det första studio albumet från en ung gitarrist vid namn Ivan Mihaljevic.
Ivan Mihaljevic föddes den 16 augusti 1986 i Zagreb - Kroatien, vid 14 års ålder började Ivan ta gitarrlektioner på Rock Academy, under dom kommande 5 åren spelade Ivan i olika band för att senare bilda sitt första band FORSAKEN Sommaren 2005 uppträdde Ivan på Wacken Open Air tillsammans med det kroatiska bandet HARD TIME. 2006 blev Ivan fast medlem i HARD TIME och gjorde ett flertal gig med dom, bland annat ett gig i hop med sin stora förebild Paul Gilbert (MR BIG,RACER -X). I november 2007 gjorde Ivan sin första stora Europa turné med HARD TIME. I augusti 2008 släpptes denna skiva ”Sandcastle” den har alltså drygt 2 år på nacken, men nådde våra breddgrader först nu tack vare Paola på Ivan Mihaljevics Street team, som var vänlig nog att skicka skiva till mig.

Och hur låter det då? Ja skivan innehåller 14 spår, 8 instrumentala och 6 med sång, samtliga skrivna av Ivan själv förutom spår 8 ”Spring” våren av Vivaldi, spår 9 ”Empathy” som är skriven tillsammans med Taher Sanuri som sjunger på den samma och spår 14 ”Raindrops” som är skriven tillsamans med Igor Tatarevic´. Dom första namn som kommer upp då jag börjar lyssna är förutom Paul Gilbert (RACER X, MR BIG) är Steve Morse (DEEP PURPLE) och Tommy Denander. Ivan Mihaljevic är flyhänt till tusen, hans musik spänner över ett stort register. Det finns progressiva infall, klassiska influenser och ren västkust rock! Inledande spåret ”Sandcastle” för tankarna direkt till Paul Gilbert och Steve Morse, snyggt gitarrspel och en snygg melodislinga, även ”Cascading Mirrors” är mycket Steve Morse influerad. ”Distant World” är progressive rock som för tankarna till både King Crimson och Neal Morse. På ”Bulldozer” medverkar John Denner som bidrar med ett solo. ”Quistions In My Mind” Part 2 är mycket snygg västkust influerad amerikansk rock, ”Macedonian War Song” är en vild gitarr utflykt där man hör influenser från Ivans hemland. Man kan sammanfatta det hela med som gitarrist är Ivan mycket duktig, och han omger sig med duktiga musiker, som kompositör är han dock hantverksmässig. Som sångare är han helt ok, vilket han visar i dom vokala spåren, Ivan Mihaljevic kanske inte tillför så jätte mycket nytt till en bransch som domineras av gitarrister som Yngwie Malmsteen , Joe Satriani mfl. Det mesta känns redan gjort, med trots den kritiken så är skivan klart värd en genomlyssning för gitarrhjältar kan vi väl inte få för mycket av? Eller?

Tracklist

1. Sandcastle
2. Cascading Mirrors