Brian Howe: Circus Bar | FESTIVALPHOTO

Brian Howe: Circus Bar

Review414_Circus_Brian

Frontiers Records

BRIAN HOWE är respekt för många. 1983 började han synas på allvar som sångare för TED NUGENT (”Penetrator-skivan”), och 1984 ersatte han Paul Rodgers som sångare i BAD COMPANY. De följande tio åren åkte han jorden runt med Mick Ralphs & Co. 19 miljoner skivor, hits som ”Holy Water” och ”How ´Bout That” och en massa erfarenhet blev resultatet. För 13 årsedan kom senaste soloskivan ”Tangled in Blue” och så här långt senare ordnades inspiration genom en resa till Guatemala. Gästar på plattan gör bl.a. Wayne Nelson (LITTLE RIVER BAND) och PAT TRAVERS. Två nyinspelningar fanns det också utrymme för, de två ovan nämnda BAD COMPANY-hitsen. Så hur bra kan detta vara?

Inledningsvis känns ”I´m Back” och ”Life´s Mystery” väldigt lika varandra. Det blir bättre i ”There´s This Girl”, mer vad jag förväntade mig. Likaså ”Surrounded” och vackra ”Flying”. Det är inte tal om att stöta bort de gamla fansen, snarare att visa att det är samme gamle Brian som förut. Gitarren i ”My Town” är ovanligt vital, men så är det ju Pat Travers som lirar. Både BRUCE SPRINGSTEEN och BRYAN ADAMS hade fått bra betalt för en motsvarande låt av miljontals amerikaner, hur det går för Brian så långt efteråt vet jag inte. Att det sedan funkar mycket bra i nyinspelningarna är bara vad jag förväntar mig. Jag skulle vilja ha fler låtar som ”If You Want Trouble”, det lite tuffare stuket passar Brian och är en välkommen tempoändring. En liten ”AC/DC-dänga” piggar oftast upp. ”Little George Street” är en märklig avslutare på en förutsägbar skiva. Detta är aldrig dåligt, men känns alltför ofta lika upphetsande som en TV-repris.

I´m Back
Life´s Mystery
There´s This Girl