Twisted Sister Töreboda 2 Juli 2015 | FESTIVALPHOTO

Twisted Sister Töreboda 2 Juli 2015

Twisted Sister, Stora Scenen Töreboda Festivalen 2015-07-02

Man kan börja med att konstatera att ett band som Twisted Sister passar perfekt på en landsorts festival som den i Töreboda. Detta är den sista spelningen på Europaturnén och som vanligt så bjuder man på en hitkavalkad som ingen kan klaga på. Att jag har förmånen att få stå hela spelningen vid sidan av scenen förstärker ju naturligtvis min upplevelse. Växlar några ord backstage med gitarristen Jay Jay French, han undrar var han här och frågar mig hur man uttalar Töreboda.

Låtlistan kan göras mycket lång och lämnar inge oberörd. Naturligtvis så hämtas många låtar från superhit skivan Stay Hungry från 1984. Publiken bjuds på S.M.F, The Price, Burn in hell, The beast, Stay hungry, I wanna rock och naturligtvis megahiten We´re not gonna take it. Låten som aldrig vill ta slut utan som man fortsätter att spela refrängen på flera gånger till publikens stora jubel. Dessa låtar varvas med äldre material som The kids are back och Under the blade.

Det lilla torget är packat av folk denna varma junikväll och det talas om upp till 16.000 personer. Sverige måste vara Twisted Sisters största marknad? Det märks verkligen då publikresponsen är helt enorm. Det är låtar och ett band som har fans från flera generationer. Det är också enbart i Sverige som dom använder pyroteknik vilket ger en snygg inramning.

Efter trummisen Aj Peros tragiska bortgång tidigare under året så var det länge oklart vad som kommer att hända med Twisted Sister? Hans ersättare Mike Portney gör ett mycket bra jobb och enligt Dee så valde Aj själv att Portney skulle ta hans plats om något skulle hända honom. Bandet har också gått ut med att 2016 är det sista året som man kommer att turnera. Man kan inte annat än att imponeras av Dee Sniders enorma energi på scenen och man undrar ju var mannen som nyss fyllt 60 får all kraft ifrån? Svaret på den frågan är nog publiken, finns inte många frontpersoner inom rocken som har en sådan publikkontakt. Man ser på Dee och hela bandet hur mycket dom gillar att vara på scenen. Om 2016 blir bandet sista så hoppas jag att vi får ses dom en sista gång i Sverige. En sak är säker och det är att Twisted Sister kommer sluta på topp!

Skrivet av: Alexander Johansson

Skribent: Mattias Ericsson