Children of Bodom @ Pakkahuone 8/4, Tammerfors, Finland | FESTIVALPHOTO

Children of Bodom @ Pakkahuone 8/4, Tammerfors, Finland

Review421_bodom-24_-

Inget ont om ishallar och stora arenor, men det är på klubbar som Pakkahuone i Tammerfors som Children of Bodom bäst underhåller publiken. Det blir en helkväll på hemmaplan som bjuder på det bästa från bandets repertoar.

Tegelstensväggar, fabriksatmosfär och en lagom stor scen. Den traditionella scenbilen är utbytt och den här gången pryds scenen av bränsletunnor och massiva järnbokstäver som formar det sedvanliga COBHC - Children of Bodom Hate Crew. Det går bokstavligen att ta på stämningen den här torsdagskvällen, så peppade är publiken. Och det kan ju inget annat bli än jubel när Bodom inleder giget med Follow the Reaper.

Vattensäker setlist
Trots att publiken är mycket äldre än tidigare skådat, finns det ingen hejd på energin som publiken har. Bodom tar energin till vara och bjuder på träffsäkra och omtyckta låtar som Hate crew deathroll och Living dead beat. Men när sedan “nykomlingar” som Blooddrunk och One day you will cry spelas, sjunker energin en aning och Bodom tappar publikens entusiasm en aning. Det blir dock inte flera låtar från nyaste plattan “Blooddrunk” utan CoB levererar säkert hit efter hit, där In your face och Downfall kan med säkerhet kallas kvällens i särdrag bästa låtar - både ur publikens och bandets synvinkel. En liten överraskning på setlisten var nog Kissing the shadows som emottogs med jubel från publiken.

En äkta CoB spelning
Det här är en typisk Children of Bodom spelning som innehåller sångaren Alexi Laihos spottloskduschar och svordomsfulla prator mellan låtarna. Keyboardisten Janne drar sina sedvanliga melodislingor som den här gången liknar mycket Nightwishs låt Bless the Child. Dagen till ära blir det även att sjunga till Alexi Laiho ära, som fyller 31 år denna kväll.
Minuset med kvällens gig är att Laihos solon inte håller standarden och även trummisen Jaska verkar ha problem emellanåt. Priset, 37€, för att se Children of Bodom och förbandet When The Empire Falls är dessutom allt för högt och bidrar säkert till att denna kväll inte är slutsåld.

Skribent: Malin Valtonen