Sacred Reich: Independent | FESTIVALPHOTO

Sacred Reich: Independent

Review424_Independent

Displeased/Sound Pollution

SACRED REICH bildades I Phoenix, Arizona, 1985. Basisten och sångaren Phil Rind gav dem en socialt medveten image som blandades med BLACK SABBATH-gungande thrash. Efter andra fullängdaren ”The American Way” hamnade de ett tag på Hollywood Records där denna skiva gavs ut.

Titellåten handlar om rätten att välja. Tvåan ”Free” följer temat om kollektivet och individen som omslaget så väl presenterar. Bandet lugnade ner sig för varje skiva. Och hade så mycket mer att erbjuda än den tidigare cover på ”War Pigs” som de blev kända för. De skapade svängiga låtar som ”Suremacy” och gav dem ett mycket större budskap än andra samtida i thrashgenren de förknippades med. Kanske blev alla udda inslag för mycket för headbangarna? Instrumentala ”If Only” avslöjar att bandet hade förmåga och aspirationer på bredare musik än de tilläts inom ramarna. Singlar släppte de flera, och låtar från ”A Question”, ”Crawling” och ”Open Book” följer med som bonus på denna återutgåva. ”Crawling” visar influenserna från Tony Iommi & Co, så mycket original lät inte BLACK SABBATH själva på tidigt 90-tal. Den stora utmaningen kom med ”I Never Said Goodbye”. Så mjuka var aldrig konkurrenterna, låten var nog för nära grungen och alldeles oväntad. Trots avslutningen med pulserande ”Do It” så föredrar jag alltjämt ”The American Way”. De inkluderade bonuslåtarna har bra ljud, inget livematerial men väl en radio edit. Två covers (FEAR och SUBHUMANS) ingår också i paketet. Jag har inget emot skivan, men vill man ha thrash blir det fel. Vill man inte ha thrash utan en utvecklad oberoende gungande tung rock så hade SACRED REICH utvecklats i den riktningen mellan 1991-93.

Independent
Free
Just Like That