AUDIOVISION: FOCUS | FESTIVALPHOTO

AUDIOVISION: FOCUS

Review429_audiovision_artworkwtmkwtmk

Ulterium Records 2010 – ULTCD014

Liljegren når himmelska höjder!

Så landade den efterlängtade Audiovision Focus på mitt bord. Efter förra albumet The Calling var förväntningarna mycket höga, och med facit i hand så infriar Audiovision förväntningarna!Här serveras en välsmakande anrättning av melodisk hårdrock och heavy metal som kommer att få älskare av 80-talets hårdrock att gå i taket!. Med den instrumentala ”In Focus” undantagen, så ståtar hela skivan med ett antal dunder starka och medryckande refränger att jag närmast slår bakut! Inledande ”Invitation” sätter standarden för resten av skivan, en refräng som fastnar direkt, och ”Keep the Fire” Burning fortsätter på samma linje, det är svårt att peka ut något enskilt spår då samtliga låtar håller mycket hög klass. Hela skivan kan ses som en enda stor hyllning till 80 talet och Rainbow! Det låter otroligt mycket Rainbow om denna anrättning, även spår av Europe, TNT och Dio smyger sig in! I den instrumentala “In Focus” får Torbjörn Weinsjö leka David Gilmour en stund! Låten för omedelbart tankarna till Pink Floyds “Shine on You Crazy Diamond” och David Gilmours gitarr passager, otroligt stämningsfullt! Hela produktionen signerad Erik Mårtensson (Eclipse, Wet) är riktigt snygg, Ljudbilden känns luftig och andas mycket 80:s, Erik kan sin sak! Lineupen består av Simeon Liljegren (Modest Attraction, bas) Thomas Weinesjö (Veni Domine, Saviour Machine, trummor) dom två bildar en stark och solid rhythm section. Torbjörn Weinesjö (Veni Domine, gitarr) spelar både melodiskt vackert och aggressivt då det behövs, och Olov Andersson ( Grand Stand, keyboards) kära vänner, ta och lyssna på den här mannen vilket keyboard lir! På “We Will Go” gästspelar Janne Stark (Locomotive Breath, Overdrive, mfl) med ett gitarr solo. Låtarna präglas av mycket starka melodier och refränger, starka kör arrangemang och framför allt en fantastisk sånginsats av Christian Liljegren! Ta bara och lyssna på spår no 9 ”The Gate” så får ni höra! Där når Christian Liljegren fantastiska höjder med sin röst, så att man nästan trillar ur favorit soffan! Att Christian är en av våra absolut bästa sångare bevisar han med eftertryck här. Jag kan säga det, att den här skivan kommer att gå ofta både i bilen och hemma i sommar. För det här är så bra så man bara häpnar! Det är totalt omöjligt att värja sig mot denna 80 tals attack! Christian Liljegren och hans Audiovision tar oss till himmelska höjder!

Tracklist:

01. Invitation
02. Keep the fire burning