Derdian: New Era Part 3: The Apocalypse | FESTIVALPHOTO

Derdian: New Era Part 3: The Apocalypse

Review431_Derdian_Part_3

Magna Carta/Border

Hur många symfoniska italienska band finns det egentligen? DERDIAN bryter mönstret lite genom att enligt infon kombinera symfoniböjelsen med thrashiga gitarrer. Detta är tredje skivan, eller krönikan, om Derdian, ett mystiskt och avlägset land.

Ett intro senare kör ”The Spell” igång i neoklassisk stil, nästan teatraliskt. Joe Caggianellis röst är klar och inte så väldigt metal. Sex personer utgör detta sagoberättande band. Någon av gitarristerna Enrico Pistolese och Dario Radaelli gillar att lägga in små broderier i låtarna, minst en av dem. Den ganska vanliga körsånen, eller kvinnliga stämman, sjungs av Lisa Stefanoni (EVENOIR), och blir tyvärr väldigt klichéartad. Jag hittar heller inte mycket till thrash i musiken, men massor av YNGWIE-typiska drag i gitarrpartierna. Det blir rätt mycket tattarpolka även i ”Battleplan”. Det går inte att jämföra dem med DRAGONFORCE, snarare med operett. DERDIAN spelar bra men deras World of Warcraft-stil känns humoristisk, som en ofrivillig SPINAL TAP på modern metal. Det går mycket bättre i lugnare ”Black Rose”, mer avskalat och nästan helt klichéfritt. Historien upprepar sig i den lugna ”Divine Embrace”, som också saknar excesser och är klart lyssningsvärd. De lugna låtarna skulle tillsammans få et bättre betyg än skivan som helhet. En liten överrskning finns också, mönstret bryts i snabba men återhållsamma ”Burn”. Det tog tyvärr sju låtar innann de släppte sin ohälsosamma besatthet med teater. Totalt sett är det musiker av den klass jag förväntar mig på Magna Carta, men de blir alltför ofta skämtsamt parodiska i sin jakt på teatraliska fantasivarelser. Alla ingredienser finns på plats bortom DERDIAN (landet), jag hoppas att nästa land de kommer till låter dem visa sin fulla potential från sin bästa sida.

Preludio
The Spell
Battleplan