Section A: Sacrifice | FESTIVALPHOTO

Section A: Sacrifice

Review447_section_a_sacrifice

Lion Music

SECTION A är inne på sin tredje skiva sedan 2003. Utmärkande för bandet är sångaren Andy Enngberg samt multiinstrumentalisten Torben Enevoldsen (ACACIA AVENUE). Trummorna sköter nye Thomas Heinzelmann och Lasse Finbråten (CIRCUS MAXIMUS) bidrar med ett keyboardsolo.

Inledande titellåten är tung och snyggt melodisk. Det hela är mycket lättillgängligt jämfört med tidigare skivor. Men genast blir det dystert progressivt i ”Room with a View”. Ljudet som helhet, särskilt sång och gitarr är mycket bättre än Torbens senaste äventyr med ACACIA AVENUE. Lyckligtvis blir låten mer melodisk än det dystra riffet lovar, det ekar mest av något melankoliskt på RUSH ”Counterparts”. Torbens gitarrsolon verkar väldigt inspirerade dessutom. SECTION A fortsätter med sin tighta hårdrock, frikostigt dränkt i keyboards, i ”Lionheart”. Sin maximala tyngd når de i ”Land of the Desert Sun”, tunga riff, mjukare refräng än vers och Torben har lagt in precis lagom med keyboard. Det hela blir underhållning i 6.23. De får till en både klassisk och modern skapelse i ”Intoxicated”, en lite progressiv vers leder över i en tydlig refräng, och så tillkommer Torbens glödande gitarrsolo. Min egen favorit blir ”Heroes”, som har allt av övriga låtar, bara lite vassare refräng. Den är några millimeter bättre än ”Days of Sorrow”. Några låtar är inte rätt mixade mellan progressivt överdåd och snygg hårdrock, men det är bara smågnäll. SECTION A överträffar förväntningarna, både med låtmaterialet och spelglädjen. Denna skiva kommer att stå sig år efter år.

Sacrifice
Room with a View
Lionheart