Treat: Coup de Grace | FESTIVALPHOTO

Treat: Coup de Grace

Review450_TReat_Coup

Frontiers Records

TREAT gör comeback, hela 25 år efter debuten ”Scratch and Bite” dessutom. Sjätte skivan är här, borträknat en samlingsskiva. Glöm burriga hår, blonderade groupies och alkohol, här kommer ett gäng hårdnackade äkta män/sambos med mindre hår och nyktrare uppsyner. Deras reflexioner avspeglar sig i musiken, i sann TREAT-anda. Men de har också fått utlopp för sin musikalitet, en släng av senaste EUROPÉ-plattan och mycket mer. Häng med!

Efter introt drar ”The War Is Over” igång. Med Robbans varma röst, en mysig keyboard och en melodi som få kan få till. 85% TREAT och 15% av deras gamla idolers keyboardmattor =fullträff. Skandinavisk hårdrock låter som den alltid gjort i ”All In”. Ljudet av svenskt stål kan inte tillverkas någon annan stans, fast den tillhör ändå inte de roligare låtarna. Rytmsektionen Nalle Påhlsson, bas, och Jamie Borger, trummor, är inga lingon. Lyssna på vad de åstadkommer i tighta ”Paper Tiger”. Takten i ”Roar” är inte vardagsmat, TREAT har inte tagit ut svängarna så här tidigare – rutinen hörs. En liten pärla får de till med ”Tangled Up”, keyboarden sitter så bra. Jag har även fått en ny favorit-TREAT. Om jag tidigare haft svårt att få någon av deras låtar att fastna så tar det slut med ”Skies of Mongolia”. En snygg öppning övergår i ett fast tempo och en refräng som får det att svartna för ögonen. Men de gör bra ifrån sig även i de för bandet traditionella ”I´m Not Running” och ”We Own the NIght”. Jag gillar denna skiva, men jag tror att den varit ännu bättre med elva låtar. Det känns väl tillrättalagt i ”No Way Without You” och ”A Life to Die For”, plus att “All In” inte är mycket mer än medel. Det är lite samma känsla som på senaste EUROPE-plattan i tuffare låtar som ”Breathless”, men det är inte fel. Huvudsaken är att de alltid har TREAT som huvudingrediens. Hoppas skiva sju inte dröjer för länge bara.

Prelude - Coup de Grace
The War Is Over
All In