Heidevolk: Uit Oude Grond | FESTIVALPHOTO

Heidevolk: Uit Oude Grond

Review461_Heidevolk_OUG

Napalm/Sound Pollution

HEIDEVOLK har funnits sedan 2002. Utmärkande för bandet är två rena manliga stämmor, Joris och Mark. Därutöver är det två gitarrister, Reamon och Sebas, plus basisten Rowan och trummisen Joost. Debuten, ”De Strijdlust Ist Geboren”, kom 2003, följdes av en EP 2005 (båda återutgivna på Napalm 2008), tvåan ”Walhalla Wacht” 2008, och nu är det alltså dags för trean. Titeln betyder för övrigt ”Från gammal jord”. Mer studiotid sägs de ha fått, och investerat i fler körer. Detta som komplement till de vanliga violinerna och mandolinerna som inramar deras folkmusikshårdrock. Då ger vi oss ut i deras hemtrakter Gelderland.

Hurtig folkmusikmetal tycks vara Napalms grej. ”Nehalennia” är riktigt smittsam, men partierna av hårdrock respektive folkmusik är mer skilda åt än hos kollegorna i genren. Catchy metal och holländska, vilken skön mix det är. Joris och Marks hemtrevliga stämmor möter trummor som har lite gemensamt med black metal. Under första halvan av skivan sker det lite ofta, fast under skivan som helhet så varierar sig Joost bra. Riffen har ofta mycket gemensamt med IRON MAIDEN, och allt sammantaget blir en trevlig kompott. Utan att vara övertrendiga gungar HEIDEVOLK på och är trivsamma. En riktigt gungig låt, min favorit, är ”Dondergod”. Det kan bero på att trummorna mjuknar för första gången på skivan. Den som vill höra bandets spännvidd kan göra det i instrumentala ”Alvermans Wraak”. Där ryms allt mellan folkmusik till hårdrock till folkmusikshårdrock. Det som utmärker HEIDEVOLK är blandningen. Utan att blanda genrer utan kontroll i trendig mix får de till många stilar i en låt, inte minst i den underhållande ”Levenlots”. Avslutningsvis har HEIDEVOLK hittar en skön blandning av traditionella folkmusiksinstrument och metal. De känns äkta och underhållande, inte alls som de lycksökande banden i genren.

Nehalennia
Ostara
Vlammenzee