Karma to Burn: Appalachian Incantation | FESTIVALPHOTO

Karma to Burn: Appalachian Incantation

Review463_Appalachian_Incantation

Napalm/Sound Pollution

KARMA TO BURN bildades 1994 av William Mecum, gitarr, och Richard Mullins, bas. Efter den självbetitlade debuten lyckades de hitta en fast trummis i Rob Oswald. Två skivor till följde, ”Wild Wonderful Purgatory” och ”Almost Heathen”, alla helt instrumentala, innan de splittrades 2002. 2009 begravde de stridsyxorna och återförenades. Resultatet blev gigs på Download Festival, Hellfest, Graspop Metal Meeting, och en englandsturné med MONSTRE MAGNET. Förutom denna CD då, producerad av Scott Reeder (KYUSS). På gästlistan står Andy Garcia (KYUSS) och Daniel Davies (YEAR LONG DISASTER, på sång!). Men precis som från första början vägrar de ta in en fast sångare i bandet.

De flesta låtarna heter siffror, sju av nio heter kort 24, eller 41-46. Sedan har de kostat på sig en lång titel som ”Waiting on the Western World” samt kortare ”Two Times”. Riffen verkar aldrig ta slut. Det finns något nästan hypnotiskt över låtarna, gitarren dominerar allt, basen ligger som en rökridå och trummorna är taktfasta men inget extra. Med sin avsaknad av sångare blir de ändå lite extra, frågan är bara hur många som är beredda att avstå sjungna texter? ”46” inleder med något som låter som en katt i en matmixer, en falsettlåt helt enkelt. Det känns inte särskilt mycket stoner, mer som något i stil med psykedelisk rock. När Daniel Davies sjunger ”Waiting on the Western World” blir känslan av stoner rock tydligare. Gitarrspelet känns inte direkt avancerat, mer i stil med ANGEL WITCHS ”Dr. Phibes”. Men den låten fastnar ju också på något märkligt sätt. Stoner uppfattar jag som tyngre än KARMA TO BURN, men oftast inte så egensinnigt catchy. Bandet delar entoniga låtar med tidiga BLACK SABBATH, men de är väl att betrakta som rock. Avslutningsvis blir det orientaliskt i ”Two Times”. Pampigare än resten av skivan sjungs den av David till tonerna av en manisk basgång. Bristen på egen sångare gör att de sticker ut i alla genrer, eftersom musiken låter skriven för sång. Det gör dem unika, men kan också bli just en brist. För övrigt är det riktigt flummigt, men lite lättare än jag förväntar mig av genren.

44
42
41