John Waite: In Real Time | FESTIVALPHOTO

John Waite: In Real Time

Review468_John_W_In_Real

Frontiers Records

JOHN WAITE blev först känd som medlem I THE BABYS. Fem skivor senare gick han solo innan det var dags för supergruppen BAD ENGLISH. Med en fortsatt solokarriär har han nu kommit fram till skiva nummer nio. Här hör vi honom live med sitt eget band bestående av basisten Tim Hogan, gitarristen Luis Maldonado och trummisen Billy Wilkes.

John tuffar igång med typiskt amerikansk (hård)rock. ”Change” och ”Back on My Feet Again” är inte obekanta och han vet sitt värde som en svagt tuffare BRUCE SPRINGSTEEN. Det är mycket livsfilosofi i texterna, tillbaka till livet och kärleken. Det är tidlöst och svårslaget, oavsett årtionde så finns det en publik. En riktig höjdare från senaste studioskivan ”Downtown Journey of a Heart” får också plats, och ”New York City Girl” landar bra efter det korta och koncisa gitarrsolot. BAD ENGLISH-låtarna spelas givetvis till publikens jubel, både den rockigare ”Best of What I Got” och lugna bonuslåten ”When I See You Smile” passar John röst. Han har nog vårdat rösten väl genom åren. ”Missing You” är också ett säkert kort, lite av en TOM PETTY-låt med sitt smygande tempo och klistriga refräng. Som om hans egna hits inte var nog ger han sig även på LED ZEPPELINS ”Rock and Roll” innan avslutningen med ”When I See You Smile”. John känns vital och ganska energisk, jag minns heller inte när han medverkade på en live senast. Det är bara att önska lycka till med den kommande förväntat skönt och rockigt berättande skivan, som kommer att handla om livets hårda skola.

Change
Back on My Feet Again
In Dreams