Savage Grace: Master of Disguise/The Dominatress | FESTIVALPHOTO

Savage Grace: Master of Disguise/The Dominatress

Review478_Savage_Grace_MoD_TD

Limb/Sound Pollution

1981 började SAVAGE GRACE sin bana, fast då som MARQUISE DE SADE. Namnbytet kom när de kom med på Metal Blades legendariska samling ”Metal Massacre II” med låten ”Sceptres of Deceit”. 1983 kom EPn ”the Dominatress” som är med på denna CD. Sedan började bandet med gitarristen Chris Logue i spetsen en medlemsbyteskarusell som få kan matcha. Ändå blev SAVAGE GRACE tongivande inom US speed metal. Det finns klara melodiska inslag, mycket IRON MAIDEN, men det går snabbare. Fullängdaren ”Master of Disguise” släpptes även i Europa, och ledde snabbt till en turné. Undrar hur skivan har åldrats?

Öppningsspåret ”Lions Roar” avslöjar inspiration från England. Förutom frenesin gäller det samma för klassikern ”Bound to Be Free”. Det som skiljer dem från många Brittiska kollegor är hastigheten på trummorna. Detta var 1985 och the New Wave hade åkt vidare till USA. Mycket av grunderna i musiken kommer direkt från IRON MAIDEN, lyssna bara ”Fear My Way”. Mer eget och mer fart blir det i ”Sins of the Damned”. Michael John Smiths är lagom diskantartad för att passa musiken. Titellåten hamrar igång, härligt befriad från dubbeltramp, och med en snabb och tydlig melodi. Fast de kunde mer än spela fort, de gör fantastisk heavy metal i ”Betrayer”. Hade SAVAGE GRACE bara lyckats hålla ihop en line-up så hade de mycket väl kunnat bli världskändisar. Debut-LPn avslutar med ”No One Left to Blame”, jag undrar om inte svenska ENFORCER hämtat inspiration här. Dags för EPn ”The Dominatress”, och då sjöng John Birk. Mer entonigt men ”Fight for Your Life” låter som gjuten för KIT i sommar. ”Curse the Night” maler på likadant, förstår varför de bytte sångare, men vilken metal de gjorde. Titellåten avviker inte från formulan med malande gitarrer (blivande OMEN-gitarristen Kenny Powell medverkar) och en envis refräng. Känslan av WASP infinner sig också. Bonuslåtarna inkluderar givetvis låten som inledde det hela, ”Scepters of Deceit”. Några demoversioner finns också med samt ”Genghis Khan”. Han verkar ha varit en stor inspiration för dåtidens hårdrockare. Denna skiva har vissa brister i ljudet men jag rekommenderar den ändå!

Lions Roar
Bound to Be Free
Fear My Way