V/A: New World Man - A Tribute to Rush | FESTIVALPHOTO

V/A: New World Man - A Tribute to Rush

Review494_New_World_man

Magna Carta/Border

Världens mesta kanadensiska band RUSH får ännu en tributeskiva. Eller snarare en sammanslagning av de två tidigare; ”Working Man” och ”Subdivisions” samt tre extraspår. Fast här är de flesta av de bästa inom progressiv hårdrock/metal med på plattan. Eller vad sägs om sångare som Eric martin, Sebastian Bach, Kip Winger och Robert Berry. Gitarrister som Dave Martone, John Petrucci, Andreas Kisser, Vinnie More etc. Bara proffs i rollistan alltså, i lösa sammansättningar. Tio spår, nio låtar, yepp, ”Tom Sawyer” görs av både I, OMEGA och ALEX SKOLNICK TRIO. Så det är väl bara att njuta.

Punkt 1, det ska inte gå att göra fel med de här musikerna och detta låtmaterial. ”New World Man” får faktiskt nya dimensioner och Dave Martone imponerar som vanligt, liksom Robert Berrys röst. Eric Martin tar över miken till mjuka ”Mission”. Mjuka låtar passar honom väl, och det kan noteras att multiinstrumentalisten Robert Berry spelar bas, gitarr och keyboards. RUSH gjorde så rätt i att hålla låtlängderna nere (oftast), det är nästan hit-aktigt samtidigt som det är progressivt av konstnärlig karaktär. ”Jacobs Ladder” är en snygg variant, vad annars med musiker som Sebastian Bach, John Petrucci, Mike Portnoy och Billy Sheehan. Likaså ”Limelight” med Kip Winger på sång ger klart fler dimensioner än Geddy Lee ger låten, men den tappar lite i RUSH-ighet på det. Gitarr av Vinnie Moore, och solot av Andreas Kisser, bas av Stu Hamm, de går inte bort sig. På något sätt hör jag David Martone i ”Force Ten” – han kommer att gå långt. Skivan känns signerad Robert Berry i mångt och mycket, och han är en mycket mångsidig musiker. Det finns några missar dock; ”Force Ten” blir rörig bitvis och TESTAMENT-gitarristen Alex Skolnicks Trio gör en jazzig variant av ”Tom Sawyer” som bara blir en udda bagatell. Som helhet är detta vasst – svårt att hitta en mer kompetent tribute.

New World Man
The Trees
Fly by Night