Torny Harnell and the Mercury Train: Round Up | FESTIVALPHOTO

Torny Harnell and the Mercury Train: Round Up

Review588_TH_a_t_MT_RU

Frontiers/BAM

Tony Harnell fick stor stjärnstatus i TNT som var ett av 80-talets klassiska nordiska band. Nu gör han gammalt material från sina band TNT, WESTWORLD och STARBREAKER på nytt vis. En ny låt har han också kostat på sig, ”Anywhere But Here”. Han har anlitat musiker utanför hårdrockgenren, men intygar att han inte vill köra över vad som varit. Nu vill han ha roligt med gamla minnen och göra nyskapande versioner. Med på nöjestrippen är; Jason Hagen, akustisk gitarr/ukulele, Chris Foley, elgitarr, Brandon Wilde, bas, Brad Gunyon, trummor och dottern Amy på sång.

Funkigt poppiga ”Somebody Told You” (som inte lät riktigt så på “Firefly” 1997) inleder obekant. ”Intuition” är näst i tur, en låt som håller för allt. Tony sjunger mjukt och kompet är laid-back och inte i rocktappning alls. Att något på skivan varit hårdrock känns avlägset, men inget är äldre än 80-talet eller yngre än 2005, utom sista låten. Tony bevisar i några fall att tidlösa låtar klarar alla tappningar. Kanske är det knuten som han behövde lösa för att kunna lämna sitt förflutna bakom sig. Det känns som ett CHRIS REA-täacke i ”Shame” (WESTWORLD: S/T 1999), och Tonys dotter visar att äpplet och päronträdet sjunger vackert båda två. ”Lonely Nights” (”My Religion” 2004) blir ett känsligt samspel mellan Jasons akustiska gitarr och Tonys inlevelse. ”En barbershopliknande inledning utmärker ”Satelite”, som är ett stycke livsfilosofi. Jazzigt svala ”10K Lovers” skakar om mina minnen av låten. Fast den håller också för den behandling den utsätts för. ”Ready to Fly” (”All the Way to the Sun” 2005) luktar kvalitetspop, och visar upp Amy från hennes bästa sida. Avslutande nya låten ”Anywhere But Here” känns som en BEATLES-låt. Oväntat riktningsbyte från Tony, samtidigt som hans avhopp från TNT signalerade att något var på gång. Ingenting är vad man minns det som, och instrumentvalen är vågade, eller geniala. Som helhet är detta oväntat och riktigt inspirerat. Amy lyser, Tony verkar vara i form och bandet verkar tight. Men jag kan inte rekommendera detta annat än till fansen. Och min slutfråga blir: Vart är Tony på väg musikaliskt.

Somebody Told You
Intuition
Month of Sundays