Disbelief: Heal | FESTIVALPHOTO

Disbelief: Heal

Review590_Disbelief_Heal

Massacre/Sound Pollution

DISBELIEF firar 20 år utan att det syns på omslaget, men med en ca 100 minuter lång liveshow på DVD inkluderad. Åtta låtar inspelade i gitarristen Witali Webers egen studio, och tre av dem är tributer till artister som inspirerat dem. Bredden på favoriter är stor; CRIMSON GLORY, KILLING JOKE och KING DIAMOND! Raskt i med DISBELIEFS nionde skiva.

20-årsjubileet inleder hysteriskt med uppskruvade ”The Eyes of Horror”. Men låten övergår i ganska traditionell döds och Karsten ”Jagger” Jäger growlar sansat. De ändrar inget av konceptet i ”Isolation”, som klingar skönt av sent 80-tal. De är dödsmetall i både texter och musik med sina typiska titlar och genretrogna instrumentala insatser. Men ”Certainty of Reality” är ett steg mot depp à là DEPECHE MODE. Men de är trogna nog att kamma hem lovord från trogna dödsmetallare. Udda nog för en jubileumsskiva är tre låtar av åtta coverversioner. Först ut är en av KING DIAMONDS klassiker ”Welcome Home”, och det är en bra början. Döds och skräck hör ihop men det är tufft att ge sig på musiker som Mikkey Dee och Pete Blakk. Sedan blir det CRIMSON GLORYS ”Red Sharks”. Någon Midnight är inte Karsten men de ger den en dimension jag aldrig tänkt på. Nästa ut är KILLING JOKES ofta omgjorda ”Love Like Blood”, men den har jag hört i bättre version. Det är inte så bra för ett dödsband att bli så deppiga. ”Shine”, som är en ny tagning på deras titellåt från 2002, känns också lite som ett avsteg för ett band med så långa anor inom genren. Pga. all deppighet blir betyget en trea.

The Eyes of Horror
Isolation
The Last Force-Attack