Mastercastle: Last Desire | FESTIVALPHOTO

Mastercastle: Last Desire

Review603_Mastercastle_LD

Lion Music/Warner

Italienska MASTERCASTLE följer upp debuten “The Phoenix” från 2009. DE verkar ha fallit både Lion och skivköparna i smaken. Denna gång har de blandat in mer hårdrock/metal och mindre neoklassiska influenser. Bandet består av sångerskan Giorgia Gueglio, gitarristen Pier Gonella, basisten Steve Wavamas, och trummisen Alessandro Bissa. De har uppenbarligen blivit uppskattade vilket bl.a. yttrat sig i att de varit välspelade på YouTube. Kan de lyckas följa upp detta på rätt sätt med nya skivan?

Redan inledningsvis har den, som jag uppfattade, krampaktiga neoklassiska prägeln från debuten släppt. Hela ljudbilden låter naturligare och ”Event Horizon” har ett bra och rockigt flyt. Piers gitarrljud och Giorgias röst är viktiga för bandets lite egna sound. Men ”Misr” har ett utgånget nittiotalsstuk – om än den lekfulla gitarren påminner om JOE SATRIANI. De övergår till åttiotalet med riffet till ”Wild Spell”. Titellåten har MASTERCASTLES prägel med Steves bas i gallopp. Jag upplever att Piers gitarrspel har vuxit flera dimensioner, och han får en chans att visa det i ”Space Trip”. Han tar chansen och uppvisar ett snyggt och piggt gitarrspel med underhållande melodi. Kompet är stabilt och de räcker långt i instrumentalbranschen. Efter nästa instrumental, ”La Serenissima”, känns det som läge för en instrumentalskiva med Piers blandning av teknik och tillgänglighet. Tempot lugnar sig i ”Jade Star”, vilket verkar passa Giorgia. Under skivans gång växer steve fram som en känslig och precis basist, något jag inte heller minns från debuten. Alessandro får svettas bakom trummorna i snabba ”Great Heaven´s Climb” som blir min favorit fast det är ganska mycket power metal. Det handlar om en prostituerad i ”Cat-House”, som i grundkomet ekar av 80-talets hårmetal. MASTERCASTLE gör en ordentlig formtoppning med sin andra skiva. De spelar lite för mycket på gränsen till nittiotalstråk och kan förstärka refrängerna något. Men Piers gitarrspel är en fyra i sig.

Event Horizon
Misr
Wild Spell